Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Nå dina livsmål


Jag tänkte inte komma med några råd kring hur du når dina mål utan sonika helt konkret visa hur jag går tillväga. Jag tror på eftertanke som snabbt övergår till handling och det finns så många bra listor här på nätet som redan talar om vad du borde göra och inte hur du gör. Så här gör jag, iallafall.

Mina verktyg börjar med Google Drive. Livsmålen byggdes på den grund som ibland kallas den bästa dagen - du ställer dig frågan hur en riktigt bra dag i ditt liv skulle te sig. Jag skapar ett dokument i Google Drive och färglägger konkreta delar av texten som kan omsättas i mål.


Varje konkret punkt blir i sin tur ett Google-dokument enligt en S.M.A.R.T.-mall som länkas ifrån den bästa dagen.


Den mall jag använder ser ut enligt nedan.

Mål: 
Specifikt (Vad är det, exakt, som jag vill uppnå?): 
Mätbart (Hur vet jag när jag uppnått målet?): 
Accepterat (Hur motiverad är jag?): 
Realistiskt (Varför gör jag detta? Är det vad jag verkligen vill?): 
Tidsbundet (Deadline och prioritering): 
Hur ska jag fira? 
Min första handling: 
Mina delmål: 
Vad hindrar mig från att lyckas? 
Vad hjälper mig att lyckas? 

Alla delmål och slutmål läggs därefter in i det eminenta verktyget Todoist som är en avancerad Att göra-lista.

Med hjälp av Todoist tappar jag inte bort mig på vägen utan kan hela tiden följa upp mina mål på ett enkelt sätt. I nuläget har jag 12 kvantifierade mål medan 6 mål fortsatt inte är möjliga att göra detta med ännu - de ligger längre fram i livet, så att säga.

Det sägs att ett mål utan en plan endast är en önskning..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg