Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Upplysningen


Pengar är av ett visst värde som faktiskt varierar. En hundralapp för en hårt arbetande barnmorska på Malmös sjukhus borde med all förvissning betyda mer för denne än för en datorkonsult som tappar på knappar. Ett visst antal kronor tjänas in per parti och minut och det finns de som sliter, svettas och är trötta och slut efter arbetsdagen och det finns de som knappt utfört något alls på en hel dag - men ändå får sin löning.

Nej, det är inte orättvisan i detta som jag avser att diskutera utan mer pengars värde, vad vi är beredda på att betala för något och om hur vi avgör vad som är värt kostnaden eller inte. Någon jobbar som lågavlönad men väljer ändå att köpa en sprillans ny tysk premiumvagn. En annan, i detta fall jag själv, sneglar på bränsleförbrukningen på ett annat tyskt bilmärke - som är iskallt - i begagnatlistorna på Blocket. En välbetald sifferdribblare på ekonomiavdelningen ser inga problem med att betala stora pengar för Maldiverna-resan år efter år och tycker det är värt två månaderslöner om året medan en nära kollega ständigt letar lågprisresor för att kunna resa oftare men billigare. Var och en väljer själv och därmed vad en hundralapp är värd.

Jag gillar viss design på möbler. Däremot skulle jag inte vilja betala vad som helst för en soffa eller en lampa. En design kan lagligen kopieras efter tjugofem år och detta tycker jag är fullt rimligt. Men möbelbranschen har länga rasat och menar att det är respektlöst, att kopior är av sämre kvalitet och att ett orginal är en investering. Ja, det kan man ju få tycka.

Jag tycker att tjugofem år är fullt tillräckligt för den designer, som tagit fram produkten, att gynnas av sin kreativitet. Många upprörda av idag är barn eller barnbarn som vill njuta frukten av sin mammas eller farmors design. Jag skulle aldrig köpa en kopia som fortfarande har sitt mönsterskydd men att resonera som så att ett mönsterskydd aldrig borde skulle ta slut är ett märkligt tankesätt. Priset avgör många gånger så sänk det, är mitt förslag. Om en orginalprodukt är tydligt så mycket bättre så kan jag tänka mig att betala mer, annars inte.

Om jag köper en kopia av en design och kvalitén brister är inget konstigt i sig. Det är ju en annan produkt jag köper. Om ett orginal är en investering eller ej vill jag inte ens nämna något om - jag köper gladeligen kopior som förgyller vårt hem och kostar betydligt mindre pengar. Både från Voga och Interior Addict jag jag fått utmärkta produkter i prima kvalitet.

Det intressanta är att inom många områden, inte minst inom teknikområdena, plockas snabbt andras design eller funktion upp om det anses vara fördelaktigt. Sedan stämmer de skiten av varandra - men i grunden gynnar detta bara konsumenterna. Ökad valfrihet, bra funktionalitet och trevlig design.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det är inte så enkelt då det kan ta tid att lansera en produkt när det handlar endast om design. Men 25 år räcker. För patent är det 20 år i de flesta fall.
    Men är det skyddat då är det skyddat. Jag har en del f.d kollega som tyckte inte att det var ett problem att köpa märkeskopia. De blev överraskade när jag berättade att i Frankrike är böter baserats på det märkesvärde (plus eventuellt fängelse) och tycker att det var konstigt eftersom de inte har gjort kopian. bara köpt.
    För att förklara det ska man komma ihåg att det inte så länge sedan att det inte var straffbar att köpa stöldsgod om man inte visste att det var det. Man kunde köpa en sprilans ny cykel för 100 :- och säga att man köpte det i god tro. För mig handlar det om medskyldighet.

    Men om det handlar om saker som inte mer har en skydd ser jag ingen problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte återinföra krav på stöldgods? :)

      Radera
  2. Jag kan heller inte förstå varför författare ska ha ett skydd som är 70 år efter att de har avlidit. Jag anser att det räcker med att ha ett skydd fram till personen avlider. Om författaren vill sörja för sin familj kan det ordnas via testamenten och annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du jämför med en patent finns det skillnader. Patent gäller 20 år men även om hindret slutar efter har man kunnat byggt en verksamhet och en kunskap som ger en fördel mot konkurrenten.
      För en bok får är det fri kopiering när skyddet slutar. Man tappar fördelen.
      Under en livstid hinner man sällan bygga en förmögenhet på sina böcker.
      Det är lite som skogsodling: man planterar träd men får ingen avkastning av det.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg