Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Djävulen i detaljen


Nu har jobbet lugnat ned sig och då kom en förkylning som ett brev på posten. Låg utslagen mer eller mindre hela helgen som gick men nu mår jag bättre. Måste träna mer på att koppla av mellan arbetstopparna, är inte tjugo år längre. Att lyssna på kroppens signaler är nödvändigt, att inte göra så gör alltför många och det kan straffa sig illa.

Diskussionsvågorna går höga kring amorterandets vara eller icke vara. Att folk i gemen borde begripa nyttan med att betala av på lånen känns självklart för mig. Men om nu inte människor gör det så får de väl tvingas till det - och dithän är vi på väg.

Att lära sig att räkna procent är en grundförutsättning för att överhuvudtaget få lov att hantera pengar, anser jag. Svensken är dålig i matte i allmänhet men i procenträkning i synnerhet. Att räkna procent med plus och minus gör sig inte - dra ifrån 10 % och lägg till dem igen ger ju inte samma resultat. Alla förstår inte det.

Bolåneränta är en spännande övning i procenträkning. Idag har familjen Penning som lägst 1,78 % på sina bolån. En gång i tiden hade vi 8,90 % som högst. Hur mycket dyrare var då lånet tidigare om vi utgår ifrån samma belopp? Svårt, eller?

Svaret är fem gånger dyrare. Eller 500 % dyrare, om man så vill. En miljon kronor i lån kostar därför 89 000 kronor om året istället för 17 800 kronor. Per månad? 7 417 respektive 1 483 kronor. En inte bagatellartad skillnad, direkt.

Nu till det mest intressanta. Om mitt bolån har räntan 8,90 % och räntan stiger med 1 %, en höjning som är fullt realistisk om ett eller ett par år - hur mycket högre blir min räntekostnad? Och om samma sker med mitt lån på 1,78% - vad blir förändringen där?

Samma belopp är svaret. Tiotusen kronor på en miljon. Kostnaden ökar exakt lika mycket. Djävulen bor däremot i detaljen procent då ökningen blir drygt 11 % respektive 56 % på de båda lånen. Den lilla, lilla detaljen bolånsprocent är livsfarlig att räkna med när det gäller hur mycket man har råd med att betala för sitt boende.

Man ska ge fanken i att titta på aktuella boräntor och istället enbart fokusera på vad en normalränta kostar. En normalränta är enligt mig minst 4 % och högst 7 % i den framtid jag tror mig se. Från 1,78 % till 4 % respektive 7 % är kostnadsökningen för räntan 2,25 gånger respektive 3,93 gånger. Fixar jag dubbla ränteutgifter? Och fyrdubbla?

Låga räntor är lömska och förföriska. Vanliga hederliga slantar kan man däremot inte räkna fel med - om jag tjänar si och så mycket, hur många kronor får räntan då som mest kosta? Där finns den korrekta bolånekalkylen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag kan verkligen inte begripa att folk med bolån inte amorterar. Det är ju NU när räntan är så låg som de har chansen. Vi har ett par vänner som byggt sig ett "Smålandsvillan", de har betalat 2,5 miljon (övervåningen är oinredd). De har inte amorterat någonting och planerar inte att göra det heller (varför?). Att räntorna gick ned tyckte det var bra och ska nu låna lite till för att inreda även övervåningen. Det verkar inte som att de ens tänkt tanken att räntorna kan gå upp. Lönemässigt är de kommunanställda medelinkomsttagare. Båda har högskoleutbildning. Jag förstår bara inte!

    Med vänlig hälsning, ekonomibloggen;
    http://denekonomiskedyslektikern.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen inte begripa att folk med bolån amorterar :-) Varför amortera nu när bolåneräntan är 1,6-1-8% när du ganska enkelt kan få en relativt riskfri avkastning på 3-4%?

      Jag kommer absolut amortera av mina bolån när räntan närmar sig vad jag kan få i avkastning på annat håll men det kommer sannolikt att dröja 5-10 år innan vi ser bolåneräntor som överstiger 3%.

      Mvh// Chansar mest

      Radera
    2. Sparar du systematisk 4-5% av ditt huslån (dvs 10-15% av din inkomst) varje år utöver givetvis en normalt sparande på 10% och din pensionssparende?
      Sparkvot i Sverige är 6-8%. Det betyder att de flesta inte gör det och jag tror att egentligen ingen gör det systematisk och bland de som gör det är jag tveksam att de öronmärker pengar för husamortering.

      Om du behöver flytta, byta jobb, köpa ett till hus kan det vara svårt om du är fullbelånad.

      Radera
    3. Alla frågor och svar har givits. Det stora flertalet som inte amorterar buffrar inte heller, det är där den lille röde med hornen bor. :)

      Radera
  2. Det var mycket siffror mannen...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg