Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Frihetsfonden November 2014


Med hjälp av Googles kalkylark håller jag numera koll på aktiekurserna på veckobasis. Det beror inte på att jag oroar mig för några plöstliga börsfall - min portfölj är där jag vill ha den - utan enbart för att jag finner nöje i det. Månaden är inte över idag, denna lördag, men däremot är börsen stängd för november, så varför inte göra månadsbokslut på Frihetsfonden?

Under månaden slängde jag ut Bonheur, troligen för gott, ur portföljen. Det har varit en renodlad förlustaffär och mitt tålamod tog slut. Jag nöjer mig istället med att oljepriset fortsätter nedåt och därmed kostnaden för att tanka bilen. Troligen gör jag tokigt att dra mig ur nu men det är ett beslut som tagit lite tid att nå fram till. Pengarna ska få jobba någon annanstans framöver.

En ny aktie har tillkommit med ett blygsamt belopp - Arcoma. Utvecklingen på den har varit usel så här långt.

Månadens utdelningar kom ifrån Deere, American Realy Capital och Senior Housing Properties Trust. Frihetsfonden har utvecklats positivt - 6,94 % upp eller 7,52 % utdelning efter skatt inkluderat. 52 % är investerat i aktier medan 48 % ligger i SPP Företagsobligationsfond.


Vårt sparande per månad i Frihetsfonden är nu 4 100 kronor per månad medan amorteringar står för 5 000 kronor per månad vilket därmed motsvarar drygt 16 % av vår nettoinkomst. Inräknat studielånsamortering samt övriga avsättningar är sparnivån 27 %.

Jag är mycket nöjd med räntan på studielånen för 2015, det kommer att innebära fina möjligheter att bli skuldfri från CSN för mig under 2017 vilket då innebär att ytterligare drygt tjugotusen kronor kan tillföras Frihetsfonden årligen. Fru Pennings studielån lär tyvärr hänga med ytterligare 13 år.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. GoogleFinace är grymt bra, jag har själv ett dokument för bevakningslistan med alla möjliga nycklar och triggers. Kalkylerar även stopp-losser för befintliga innehav samt avkastning etc. Man får en bra överblick med ett sådant dokument.

    Själv betalade jag av mitt CSN-lån för några år sedan och det var en skön känsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooh! Härligt. Du skulle inte kunna tänka dig att dela med dig av ditt alster? :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg