Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Frihetsfonden Oktober 2014


I min lilla värld av aktier och värdepapper kan det te sig lite brokigt. Det är en relativt osäker period vi befinner oss i och dessutom en osäker omvärld. En högt värderad börs och inga tydliga tecken i skyn vart vi är på väg. Klokast kanske hade varit att lägga sig helt likvid och glömma bort börsen, sätta en timer som ringer när OMXSPI kryper ned under 450 eller 400. Så vis är inte jag - än.

Jag tittar på svenska aktier som jag vill äga och ser att de fortsatt uppåt trots att jag tyckte att de vara dyra redan innan. Jag tittar på räntebärande papper och konstaterar att de ger inget alls, i princip. Jag funderar på engångsamortering som alternativ. Och jag tittar över Atlanten.

Jag är en duktig kopierare. Jag läser vad andra ansträngt sig för att komma fram till i tidsödande analyser och lösning, gör en egen bedömning i min tur och helt frankt gör likadant om jag gillar det jag ser. Vissa skulle kalla det fusk men jag kallar det rationellt. Jag är ingen värdepappersanalytiker och ämnet roar mig inte heller. Istället plagierade jag friskt bland annat Lundaluppen innan han kastade in sin handduk men det finns ju andra som är duktiga och vet vad de gör, så jag bevakar, läser och kopierar utan dåligt samvete. Över det stora havet i väster så är det Dividend Mantra som enligt mig lyser klarast. Jag har till och med snott hans namn till min portfölj - Freedom Fund eller Frihetsfonden.

Min Frihetsfond är idag investerad till 51% i aktier och därmed 49% likvid. Familjen Pennings månadsparande i Frihetsfonden motsvarar 1,1% av kapitalet. Sedan jag upptäckte de magiska finansiella formlerna i Google Docs så har jag numera ett ark där som jag följer kurser överskådligt med. Så här ser innehavet ut just nu, du kan klicka på den för en förstoring.


Blott en svensk aktie finns med - Mekonomen - och en norsk - Bonheur - medan resterande är amerikanska samt en kanadick. Mitt största bekymmer just nu är inte mina innehav utan vad min likvid ska arbeta med. Min Vill-köpa-lista är för dyr och jag ser inga bra alternativ heller. Parkera pengarna låter tryggast och så blir det mest troligt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag kallar min frihetsfond för Ekorren, eftersom tanken är att den så småningom ska springa åt mig i ekorrhjulet. Varje månad matar jag den med en stor del av lönen.

    SvaraRadera
  2. Frihetsfonden sprider sig. Bra namn. Ekorren var också kanon! :)

    SvaraRadera
  3. Då du nämner att du läser DM, hur ser du på hans senaste inlägg
    Cash Flow Is Cash, But Better? Jag förstår att den höga likviditeten besvärar dig men den låga avkastning som korta räntefonder verkar inte avskräcka dig. Hur resonerar du kring nedgång/fortsatt uppgång?

    Förresten, såg att du hade Unilever (UL) i portföljen. Är det någon skillnad mellan UL och UN i avseende på kupongskatten? Eller är det 15% på utdelningen som gäller för båda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte med DM i detta inlägg. Ser inga bekymmer i att sitta med en kassa inför en billigare marknad. Vi får väl se hur DM agerar om det blir en urblåsning.

      Angående Unilever och kupongskatten har jag ingen aning - vilket jag borde.

      Radera
    2. Vid en urblåsning säger du? Du förutsätter alltså att det kommer ske förr eller senare? Hur tror du att du kommer agera om priserna fortsätter upp eller gå i sidleds 5-10 år till?

      Radera
    3. Ja, absolut det tror jag definitivt, jag är en anhängare av traditionella börscykler. :)
      Men OM det blir som du skriver med en uppgång under 5-10 år alternativt en sidledes börs, då har jag missat tåget...

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg