Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Snälla pappa


När så behövs så deklarerar jag åt våra barn. Det är vanligtvis vid fondförsäljningar som det uppstår en skatteskuld. Tydligen är det inte helt ovanligt att föräldrar missar detta eller struntar i det vilket innebär att barnet riskerar att hamna i en skuldsättning. Det är inte snällt att göra så mot sina barn, inte.

Glädjande är däremot att de lagändringar som gjorts, så som att föräldrar inte längre kan skriva över bilar eller beställda varor på sina barn, inneburit att skuldsatta barn nu är färre än någonsin. Att det ens skulle behövas lagar för ändamålet är däremot graverande. Att gå ut i livet så som nymyndig artonåring med skulder på halsen är inte trevligt.

Att det finns okunskap kring att det inte är möjligt att fakturera barn borde framhävas bättre. Att exempelvis föreningar ibland gör detta är ett ofog. Värre är det med barn som är lite äldre och döms till skadestånd eller böter och tvingas ta med sig skulder in i vuxenlivet.

En ung vuxen ska gå ut i livet skuldfri, det är min tes. Att förbli skuldfri är ännu bättre men kanske inte realistiskt. Men de bästa förutsättningarna borde man väl som en god förälder ge sitt barn?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Detta med barnskuld och hur det funkade harjag svårt att förstå.
    Föräldrar har ett ansvar och den som är ansvarig ska stå för det.
    Ett "straff" (här skulder) ska vara kopplat till en gärning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korkad, finansiell kreativitet med barnen som medel.. :(

      Radera
  2. Kan rekommendera KF åt barnen så slipper man deklarationen helt (om man flyttar allt sparande dit). Avanzas nya courtagemodell möjliggör KF med 1 kr minimicourtage, värt att kolla upp

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg