Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Roligt sen


Familjen Penning hade en filmstund tillsammans då vi tittade på Sune i Grekland - en ganska underhållande rulle. Vi anammade snabbt uttrycket det blir roligt sen som återkommer många gånger i filmen så som en tröstande replik till den som på ett eller annat sätt råkar tokigt ut. Som Sune säger till sin pappa - det är jobbigt nu men det blir roligt sen. Och så är det väl för oss alla, det som ter sig pinsamt eller skräckinjagande i stunden blir på sikt en bagatell och kanske ett roligt minne. Och nog kan det vara något att tänka på vid tillfällen då man önskar sig någon annanstans på grund av situationen man råkat hamna i.

Det blir roligt sen. Det är en viktig mening som inte bara hör hemma i en familjekomedi. Efter ytterligare en lång dag på jobbet och hemma strax efter tjugo noll noll sitter jag vid köksön och äter den mikrovärmda middagen medan jag bläddrar i en tidning, trött och utschasad. I bladet kan jag se att det inte alltid blir roligt sen. En kvinna som skrivit en insändare kring cancerbeskedet hennes man fick dagen före julafton av en läkare som hade bråttom att komma iväg till fjällen med sin familj. Ett dödsbud som handlade om en kort tid att leva. En stor chock och ett trauma som aldrig kan bli roligt sen. Kvinnans man levde sju veckor efter beskedet.

Ingen av oss bör vänta för länge på det där roliga som ska komma senare. Det är lätt att tro att sjukdom och död hör till ålderns höst men det är inget som det finns garantier för. Även barn drabbas av cancer så varför inte du? Kanske den redan växer i dig? Visst, vad jag skriver kan lätt avfärdas som negativ nonsens men jag måste tillstå att jag blir mer än trött på alla dessa miljonärer innan trettio, fyrtio eller femtio som bara vill ha roligt sen. Att försaka mycket i ett hyfsat säkert nu i tron om ett högst osäkert sen är inte annat än dagdrömmeri. Den värsta formen av detta är inlåst sparande i pensionsförsäkringar men även att äta nudlar och gneta in absurdum.

Jag har allvarliga planer på att hoppa av ett projekt på jobbet som kommer att kräva mycket tid, energi och engagemang under hela våren och försommaren. Är inte alls pigg på att huka över datamaskin i artificiell belysning allt medan jag försakar vårsol och hänryckning. Fyrtio timmar i veckan är mer än nog att sälja. Resten av tiden vill jag ha roligt nu -  inte sen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Vad bra uttryckt! Jag håller helt med dig, det är svårt att hitta en balans. Själv har jag tendenser mot att leva för mycket i nuet och spara för lite. Jag jobbar på det med budget och allt men är rädd att det slår över mot för mycket spara och gneta och för lite leva. Roligt sen är ju bra men vi alla har ju sett hur det där "sen" inte kommer till alla familjer/personer. Vad som helst kan hända på vägen. Har man inte levt nu är det inte säkert att man får chansen igen.
    I alla fall, bra skrivet på ett ganska svårt ämne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är verkligen ett ämne av svår karaktär som tål eftertanke.

      Radera
  2. Håller helt med!
    Vårt "roligt sen" verkar av allt att döma inställt. Inte pga sjukdom/dödsfall utan för att vi verkar gå skiljda vägar.
    Det har nog inte främst med "roligt sen" att göra, men mitt fokus på att tillgångskurvorna hela tiden ska peka uppåt har nog bidragit till min sambos upplevelse av "bara vardag" hela tiden.
    Önskar jag hade tänkt mer på "roligt nu" också.

    Det är ju som sagt den perfekta balansen man vill åt.

    /TE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att höra. Eftertankens kranka blekhet upplever vi nog alla. Trösten är att de flesta av oss blir visare med åren.

      Radera
  3. Åh ja! Så sant! Att hitta balansen...inte alltid det lättaste. Tycker att det verkar klokt av dig att prioritera att njuta av solen och hänryckningen. Det är också en investering, även om den inte syns i den vanliga budgeten. Men det själsliga sparkontot kommer att ge dig en hög utdelning tror jag. :-) Tack för en intressant blogg men många bra tankar och tips. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna - inte minst för stöttningen i mitt jobbdilemma. :)

      Radera
  4. Tror inte dessa miljonärer innan 30, 40, 50 vill ha roligare sen. Dom vill ha lika roligt sen som dom har nu! Dom kopplar bara inte ihop roligt med konsumtion. Dom flesta av oss planerar nog för att fortsätta leva precis som innan vi blev fria. Inga extravaganza vanor, utan bara fortsätta njuta av livet.

    SvaraRadera
  5. Yohoo! Sören Olsson har favoritmarkerat detta inlägg! Stolt som en tupp!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg