Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Säsongsrea


Familjen Penning är en familj som trivs ute i den friska luften. På lovet så var vi iväg på en skidsemester. Jag åker skidor hellre än väl - det är verkligen roligt och just aktiva ledigheter är en härlig avkoppling för huvudet. Och väl hemma så var det nu dags att köpa nya skidkläder. Men varför då? Jo, att inhandla säsongsvaror i slutet eller efter säsongens slut ger mer för pengarna. Om det nu skulle finnas något som heter årets färg på en skidjacka så har jag gruvligt missat det.

En tolvhundrakronorsjacka för sexhundra. Ett par skidbyxor för en femhundring som kostade en tusing tidigare. Jag shoppade på XXL och fraktfritt samt ett års öppet köp är svårslaget. Kläderna provades och stuvades sedan undan tills det är dags att åka skidor igen. Det går fortare än vad man tror tills vintern står för dörren igen.

Att inhandla kalla varor beroende på årstid är ett gammalt beprövat knep. Inte ska du shoppa loss när det är som dyrast om du vill få en god utväxling på dina slantar. En ny baddräkt i juni kan bli ett dyrt köp. Vinterjackan är som dyrast på hösten och ett fynd i April. Knepet kan nog så väl användas i finansfunderingar också.

Nu när börsen står högt i skyn så anser åtminstone jag att det finns bättre säsonger att köpa värdepapper. Alla tips och heta listor jag ser dagligen inbjuder till nya köp men jag håller mig avogt kylig. Det finns kanske några få procent till att tjäna men inte ens en fet direktavkastning kommer att kunna parera att dagens priser på aktier inte håller när en billig inköpssäsong väl knackar på dörren. Det letas köplägen bland många investerare - frågan är hur många av dem som ägt aktier i en björnmarknad tidigare?

Jag har full förståelse för att det kliar i fingrarna på vissa då investerandet i sig är en rolig hobby. Jag fortsätter ändå att hävda att pengar i sig aldrig är annat än medel för att helga målen och inget mål i sig. Tålamod är en bristvara. Tids nog är det säsong igen för att fynda så fram till dess finns det mycket annat att ägna sig åt.

Jag vet att vissa kommer att fnysa åt dessa tankar. Erfarenhet behöver vi oftast skaffa på egen hand. Lycka till därute!

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg