Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Stresstestet


Ingen människa mår bra av oavbruten stress. Att vara stresstålig innebär inte att man tål mer stress än genomsnittet utan att man är mer motståndskraftig i att motstå stress. Stress kommer också i så många olika skepnader att det är hart när omöjligt att värja sig mot den ständigt och jämnt. Den konstform det är att lära sig att hantera stress är livets hårda skola.

Vanligt är att tro att stress alltid uppstår vid överstimulering vilket inte är fallet. Stress är lika mycket ett symptom av understimuli. Allt från buller till smärta är så kallade stressorer och kroppen producerar stresshormoner i olika grad på grund av dem. En svajig privatekonomi är också vanligen en stark stressor.

Vi hör emellanåt på TV och i radio att banker utsätts för stresstest. Vad är då dessa? Jo, syftet är att mäta hur bankernas tillgångar klarar av tuffa ekonomiska tider. Ett liknande stresstest gör vi i vår egen privatekonomi exempelvis när vi räknar på vilka boräntenivåer vi kan hantera. Ett stresstest är helt enkelt vilken motståndskraft som finns i att undvika stress.

Under våren 2015 ska en intressant TV-serie sändas i SVT som heter just Stresstestet. En familj får i programmet insikt i hur dagens låga räntor, amorteringsfrihet och jobbskatteavdrag är en doping av privatekonomin. Genom att successivt försämra dessa faktorer för familjen måste den hantera och parera för att kunna få det att gå ihop - en inte helt angenäm erfarenhet.

Jag hoppas att många svenskar med hög belåning tar tillfället i akt och tittar på programmet. Det kan bli ett bryskt uppvaknande men samtidigt så är det än värre att sova över sig helt. För hur hög får räntan bli innan den egna privatekonomin havererar? Jag har lagt upp en undersökning här till höger på bloggen. Om du vill svara så gör det ärligt - när tar det definitivt stopp? Vi talar om inställda betalningar - för de flesta av oss kan göra mycket innan vi måste ge tappt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg