Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Utförslöp


Åter hemma efter en fantastisk skidsemestervecka tillsammans med familjen. Avbrott i det som kallas vardag och som kontrasterar är både en fröjd och en hisnande upptäckt - att dagar inte behöver flyga iväg och försvinna i noll och intet, att timmar går att minnas så som underbara och inte malas ned i glömskans kaffekvarn. Det finns en mission i mitt liv att göra mer åt vardagen och dess blekhet. En skiss finns på ritbordet som ska omsättas i en plan och i den ingår Frihetsfonden som en viktig komponent.

Jag är häpen över börsens utveckling och med den - Frihetsfondens. Så här långt är resultatet 4,2 % uppåt under februari månad och det finns ännu inga uppenbara tecken på att vårens börs tänker vika ned sig. Jag klamrar mig fast vid den tekniska analysens mast och den är fortsatt stark i virket. 14 % av Frihetsfonden har stuvats ned under däck i en obligationsfond medan resterande kapital är satta i segel. Jag håller dock i tamparna för att snabbt kunna reva och surra för storm.


OMXS30


SP500

Jag har för stunden endast ett enda innehav på minus och det är en kryddväxt - Arcoma. 11,6 % ned sedan jag köpte på mig aktien vilket inte berör mig nämnvärt utan jag tror på företaget på sikt. Lustigt är att läsa i börsforum vilken enorm otålighet det finns bland investerare och troligen ett högt risktagande. Ett aktie som Arcoma kan blott vara en krydda och inte ett huvudinnehav, hos mig runt 2 % av portföljen.

I övrigt är det idel plus. Förvånande starkt har VISA gått med drygt 30 % plus på 3,5 månader. Än mer förvånande är Ratos som stigit med 25 % sedan mina köp i januari. Kapital pumpas in i rask takt och det är en hisnande färd. Jag kan inte dansa men håller mig nära utgången.

En del investerare tycks bygga sina portföljer som om de byggde med klotsar. Diversifiering i olika färger och med direktavkastning si och så. Min utdelningsportfölj är finare än din, ungefär. Jag anser att de borde hålla sig till Lego. Aldrig att man ska gifta sig med varken börs eller aktie - framgångsrik investering innebär aldrig att följa med ned i djupet utan att sätta på sig en flytväst. Må vara att likviditet är trist och tråkigt - men det är en del i ett vinnande koncept. De barn som byggde och rev, byggde och rev blev de duktigaste ingenjörerna - inte de som byggde en gång och lät skapelsen stå och bli dammig i en hylla.

Investering må vara en hobby, pengar må vara kul och aktieinvestering spännande - men de är i sig inte livet.

Enjoy the little things in life because one day you`ll look back and realize they were the big things
Kurt Vonnegut

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg