Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ve och snabblån


När jag var ung så fanns det inga så kallade snabblån. Och det är jag glad för då det säkert hade kunnat slutat med en förskräckelse. Lättillgängliga pengar för mig som tjugoåring hade jag nog fått sota för under många, långa år. Nog för att jag lyckades med att ta ett blancolån på femtontusen kronor i unga år som jag sedan surt betalade av på i flera år. Räntan var skyhög och på mer än femton procent. Det slår mig att jämfört med ett snabblån av idag så var det billigt.

Snabblån, som tidigare benämndes SMS-lån, är inkörsporten till ett privatekonomiskt elände. Det finns fog för oro för regeringen när antalet obetalda snabblån hos kronofogden snabbt blir allt fler - i runda slängar femtiosjutusen till antalet. Glädjande är att ungdomarnas problem verkar vara på nedåtgående, märkligt att äldre börjat att ta lån av denna typ och sedan inte kan amortera bort dem.

Trots skärpta regler via konsumentkreditlagen är det fortfarande enkelt att ta snabblån trots att det inte borde gå. En fattig student lyckades att på trettio sekunder få ett lån på tretusen kronor hos Nanokredit - företagets replik är att detta måste vara ett fel och undantag. Tillåt mig tvivla. Jag är övertygad om att cynismen är djupt rotat i denna tvivelaktiga bransch och att vi skattebetalare eventuellt får stå för notan i kronofogdeärendena. Jag anser att snabblånebranchen är djupt oetisk.

Svenska Konsumentkreditföretagen Ekonomisk Förening, SKEF, är branschorganisationen för snabblån och i Sverige. SKEF försöker övertyga oss att de är till för oss konsumenter men är i verkligheten blott en intressesfär för snabblåneföretagen. Att det ibland SKEF:s medlemmar finns låneföretag som helt öppet på sina hemsidor gör reklam för lån utan kreditupplysning och att upptill sex kreditanmärkningar tillåts är oerhört beklämmande. Men vem är förvånad? Det finns så klart stora pengar att tjäna i denna bransch.

Moderaterna vill införa en lägsta gräns för hur små belopp kronofogden får driva in vilket är positivt. Men ännu bättre, anser jag, är att antingen damma av den gamla ockerlagen eller att lagstifta om en högsta ränta som man får lov att ta ut på finansiella lån - låt oss säga tjugo procent högre än gällande realränta - för att sätta press på snabblåneföretagen. Eller vad säger du?

Utöver detta så behöver människor i gemen lära sig lite mer om privatekonomi, lån och ränta - basala områden men eftersatta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tack för bra inlägg. Det är tragiskt att se hur lätt det är för folk (ofta de som är minst bra på att klara av det) att sätta sig i klistret.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg