Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Den helige börshaj


En vacker dag. Jag smulade sönder hundralappar som jag kastade på gräsmattan. Det kallas för strollermetoden. Plockade fram trädgårdsstolar och ett liten cafébord i hopp om en solvarm stund i lä men det blev aldrig riktigt varmt att sitta ute. Hjulbyte på båda vagnarna blev det också. Vinterdäck mot sommardäck och därför ska det nu bli vår på riktigt, har jag bestämt.

Jag läste att Svenska kyrkan har fått finfin avkastning under 2014 på sitt kapital, hela 16 procent. På tio år har deras kapital växt med hela 83 procent. Total har Svenska kyrkans kapitalförvaltning nästan sju miljarder i sin kassakista. Skönt, säger jag. Då behöver de ju inte mina pengar för att bedriva sin verksamhet. Jag vill inte betala för varken kräkla eller mitra - inte minst för att de ter sig så löjliga att hålla i och ha på huvudet. Svenska kyrkan, liksom alla andra organiserade religioner, får inte en krona av mig. De människor som vill och gör gott för andra med en förhoppning om en fribiljett till något paradis är de lägsta av alla. Nä, det är de som är goda människor utan en tanke på någon belöning som är mina idoler.

Snart dax för mig och frun att planera den kommande veckan och hur logistiken ska se ut. En arbetsvecka innehåller mycket som ska gå i lås och kugga i. Med ena ögat sneglar jag lite oroligt mot börsvärlden och undrar hur den nya veckan kommer att bli. Hur lynnig Mr Market kommer att vara återstår att se.

En trevlig söndagskväll tillönskas!

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg