Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Det här var ju tråkigt


En strålande morgon mötte mig när jag klev ut genom ytterdörren på morgonkvisten. Jag fick direkt ångest över att behöva sätta mig i bilen för färd mot jobbet. Motvilligt blev det så och 06:45 stod jag utanför kontorets ytterdörr. Då blev jag full i fan och vände på klacken, tog en 45 minuters stroll längs havet innan jag återvände till grottekvarnens högborg. Mådde betydligt bättre till kropp och själ och det är så en måndag ska påbörjas, insåg jag i efterhand.

Måndagen inställd på grund av bristande intresse. Så stod det på en lapp som ingår i David Batras föreställning Det här var ju tråkigt. Innebörden var troligen att någon aktivitet skulle ställas in men med underförstådd missförståddhet blev innebörden en annan - måndagen inställd på grund av bristande intresse. Genialt blev det - för hur många är det som inte känner så? Trots solen i gryende orange så såg ingen glad ut av alla de människor jag mötte. De flesta hade nog hellre velat ta en dag utomhus med ljuset och värmen mot hud och sinne. Så det här var ju tråkigt.

Tråkigt var också att Margo Wallström hindrades av Saudi-Arabien att tala inför Arabförbundet. Denna vidriga diktatur visar sitt rätta ansikte gång på gång och jag gråter inte en sekund att vapenaffärerna med landet ifråga rinner ut i sanden. Uppropet ifrån ett stort antal ledande företagspersoner med gamle Wallenberggubben i spetsen borde skämmas. Inte fanken har åratal av samarbete med denna diktatur förbättrat livet för människor i Saudi-Arabien - och definitivt inte för kvinnor. Dagen efter Internationella kvinnodagen så känns detta som en seger. Om nu sossarna har suktat efter en plats i FN:s säkerhetsråd så är den möjligheten nu mer eller mindre borta. Men jag anser att stå upp för mänskliga rättigheter är Sveriges bästa gren och en paradgren dessutom som är långt viktigare än gynnande av exportaffärer.

Nog om politik. Hittade en spännande sida som heter Garantibil där fordon auktioneras ut. Vår gamla kombi börjar få många mil på mätaren så det lär bli aktuellt att titta på någon annan vagn. Det hela fungerar ungefär som en privatmarknad med skillnaden att droskorna är testade av oberoende part. Du som köper en begagnad bil via Garantibil får en bil som är testad på 190 punkter av opartisk bilprovare, värderad av en värderingsman, helförsäkrad och försedd med 2 års garanti. Jag tycker att detta låter bra - de gånger vi köpt bil på privatannons har vi inte blivit helt nöjda. Och de vagnar jag tittat på hos Garantibil tycks kunna inhandlas en bra bit under bilhallens pris. Abert är att om vi väljer att jaga bil via en auktionstjänst så vet vi inte när i tiden det blir affär. Så vi bör inte vänta för länge så att Op-Ellen hinner rasa totalt.

Måndagen är nu över. Laserdome och middag ute med familjen avslutade den. Det blev en fin dag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg