Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En rar växt


Torsdag kväll och fredagen står för dörren. Onsdagen förflöt med jobb följt av en sväng på gymmet och därefter ryggläge en stund i soffan. Idag ägnades den lilla kvällsstunden åt att plantera om orkidéer - en liten hobby jag började med för något år sedan. Jag har köpt några och fått en del. Lyckats bra med vissa medan andra dog av min omvårdnad. En orkidé är egentligen en väldigt tålig växt som blommar länge och gärna bara man inte älskar ihjäl den med för mycket omsorg och petande - inte helt olikt en framgångsrik aktieportfölj. Idag har jag iallafall planterat om några av dem som blommat över med ny kruka, färsk vitmossa och fräsch barkblandning. Ett par av dem hade blivit övervattnade och hade inga fina, gröna rötter och de är jag lite osäker över om deras framtid.

Petat en stund med min pension också. Jag fick ett värdebesked med posten idag från SPP där jag har två olika försäkringar från tidigare arbetsgivare. En av dem hade gått fint under 2014 med 21 % i avkastning medan den andra nådde 19 %. Bestämde mig för att lägga om den senare av försäkringarna. Jag bara älskar mobilt bank-ID, förresten, som gör nätlivet så mycket enklare numera. Jag minskar helt enkelt risken i denna tjänstepensionsförsäkring.

Pension är minst sagt rörigt. Tur är att Min Pension tar ett helhetsgrepp med alla olika bolag som jag har pengar i på grund av ett otal arbetsgivare genom åren. Allmän pension och Premiepension är de lätta bitarna medan tjänstepension är lurig. Jag använder You Need A Budget också för att notera pensionpengarnas utveckling även om det sker mer sporadiskt än andra element. Som sagt, tjänstepension är rörigt men jag är oerhört glad att jag har den. Man ska helst inte arbeta hos en arbetsgivare som inte har denna mycket viktiga komponent för framtiden.

Inkomstpensionen är viktig, om vi nu får något av den i framtiden. Men den blir mindre viktig över tid då både premie- och tjänstepension med vettig förvaltning blir en allt större del i en slutlig pension. Från verkligheten är mitt eget exempel som nedan:
  • 2009 var inkomstpensionen 83%, premiepensionen 6% och tjänstepensionen 11% av mitt totala pensionskapital.
  • Idag är inkomstpension 69%, premiepension 10% och tjänstepension 20% av det totala pensionskapitalet.
Mest troligt är fördelningen minst 60% - 14% - 26% om tio år och 58% - 14% - 28% vid vår 65-årsdag 2032 men troligen högre om jag förvaltar slantarna väl. Kanske premie- och tjänstepension kommer att utgöra mer än 50 % av min slutliga pension? 

Därför måste dessa pengar vårdas, inte för mycket och för ofta, men lite då och då. Som en orkidé. Jag vill tipsa om Orchidéhuset - de kan allt om dessa rara växter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant kalkyl...

    Jag siktar mot 50/50 när det gäller allmän pension (inkomst o premie) vs. tjänstepension, och jag kommer antagligen att nå den fördelningen.
    En viktigare kalkyl är pensionens total (allmän + tjänste + privat) i relation till slutlön vid 65 (?) år.

    Jag siktar mot +110% pension (jmf lön) och det förutsätter privat pensionssparande.
    När IPS nu försvinner så får man hitta egna former som inte är avdragsgilla, men det gäller att inte ge upp det egna pensionssparandet. (som bör skiljas från annat sparande, t.ex hobbyportföljen)
    (Jag har haft IPS från start sen 1994 och har idag +162% i avkastning på max-avdrag sen dess, inte så illa bidrag till pensionen någon gång i framtiden.)

    Besser

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg