Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

För snabbt och för mycket


Inga inlägg alls från mig sedan i lördags. Dagarna rusar iväg och med dem all energi och tid. Söndagen som passerade ägnades åt att montera värmekabel nummer två samt inspektera krypgrunden. Lite vatten på plasten noterades vid ett avloppsrör och detta ska följas upp. Insektsnäten trasiga på flera ventiler måste åtgärdas. Några skivor i trossbotten som spruckit lika så. En husägare har alltid att göra - därför ska aldrig en hyresrätt underskattas för den som månar om sin tid och inte har underhållsarbete som hobby.

Veckan har passerat revy så som den oftast gör i familjer med hemmavarande barn - oavsett storlek och ålder. En dag som idag, en lördag, är inget större undantag utan det handlar om att hinna med allt som förbisetts i vardagen - tvätten, städningen och mer hemmajobb. Det eminenta verktyget Todoist är min partner och personlig tränare i aktivitetsplanering. Idag ska återvinningsstationen besökas, en tavla hängas upp och snabeldraken motioneras enligt tränar'n. Imorgon följer hjulbyte på bilarna då jag inte vill ha mer vinter - så det argumentet kanske fungerar?

Mindre roligt var en kvarglömd gryta på spisen som kokade torrt. Rök av pyrande oxkött fyllde huset innan någon hann reagera. Våra två ynka brandvarnare i bostaden som jag länge tänkt att komplettera upp reagerade inte alls. Den kvällen hade vi alla fönster och dörrar vidöppna och satt under filtar och huttrade. Röklukten sitter fortfarande i och än så länge så kör vi med ett husmorsknep - ättika i vida fat - men blir det inte tillräckligt bra får vi hyra in en ozonmaskin. På att-göra-listan inför nästa vecka står överst att inhandla nya brandvarnare från Råd&Rön:s topplista av modell seriekopplade samt montera upp dessa. Glad får vi vara över att huset inte brann ner - sådant händer.

Med skräckblandad förtjusning har jag följt börsen under veckan och make till uppgång är sällan skådad. Det känns ohälsosamt och oroande för kalaset känns dopat utan like. Alla pengar dras till börsen då få alternativ finnes. Det gäller att bibehålla lugnet, ta några steg tillbaka och titta på trenden över tid - vi är inte i närheten ännu av en tydlig nedgång.

Jag köpte mina amerikanska innehav vid en gynnsammare dollarnivå och vill så länge det är hållbart erhålla direktavkastning i en tung dollar, så som nu. Frihetsfonden har minst sagt frodats under det första kvartalet och ökat med 10,4 %. Sedan vecka 45 har jag endast tillfört 1,7 % kapital medan den totala värdeförändringen är 15,8 %. Utdelningarna i mina nordiska innehav kommer nu all efter och jag måste börja fundera mer på hur dessa ska placeras. Jag erkänner en viss villrådighet. Jag vill ju både ha god direktavkastning och lågt värderade bolag - en omöjlig ekvation?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Vilken tur ni var hemma så inte huset brann ner, eller brinner hus upp? Mina brandvarnare är kopplade till larmet så det ringer även i mobilen om man skulle vara på väg från stugan.
    Håller med dig om börsläget, det är knepigt nu. Men jag tror bara att jag kör på som jag tänkt enligt uppgjord plan, så kan jag skylla på den om det går käpprätt åt skogen.
    Även jag dammsög idag, eller jag startade Robban så körde han runt och hade sig...
    I morgon ska jag kolla krypgrunden, inspirerad av en viss Penning

    SvaraRadera
  2. För att ni inte ska känna er ensamma, tänker jag krypa runt och besiktiga betongplattan under huset. Angående brandvarnare så verkar ett gäng seriekopplade saker vara en bra investering.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg