Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Krypgrundens trygghetsvakt


Vad kan man ägna en solig, härlig vårdag åt? Jo, man kan ta på sig en overall, handskar, skyddsmask och keps med pannlampa och åla runt i krypgrunden. Det är precis vad jag har gjort.

Vårt hus har en sådan och vi är inte ensamma - 1,4 miljoner hus i Sverige står på torpar- eller krypgrund. Det finns mycket snack kring att krypgrund är enbart dåligt men det är faktiskt inte så enkelt. Krypgrund är en flexibel konstruktion där rördragningar och el är inspekterbara och enkla att förändra - dessutom enkel att sanera och renovera efter översvämning eller vattenläcka. Inspektionsmöjligheten är också utmärkt även om en krypgrund gärna har inneboende så som stora spindlar. Precis som alla andra konstruktioner är det fukt som är den största faran och kommer man bara till rätta med detta är livet lätt.

Krypgrund är en riskkonstruktion för fuktskador, mögel och svamp. Det finns hur mycket information som helst om detta att läsa på nätet men i korthet handlar det om kondens. En kall grund på vårkanten där varm, fuktig uteluft ventileras in kondenserar enligt samma princip som ett kallt glas saft blir fuktigt en sommardag. Hanterar man denna problematik på något sätt är allt bra. Familjen Penning har valt en lösning som heter Trygghetsvakten.

Trygghetsvakten är en termisk kabel kopplad till en intelligent styrenhet som känner av temperatur, relativ luftfuktighet och tid för att avgöra när krypgrunden behöver ett värmetillskott för att undvika daggpunkt - när temperaturen höjs kan luften bära mera vatten och kondensrisken uteblir. Daggpunkt kräva en lurig formel. Trygghetsvakten är energisnål och i princip outslitbar och friskluftsventilerna kan vara kvar.

Det är känt att risken för mögeltillväxt på organiskt material ökar när den relativa fuktigheten överstiger 75 % under en längre obruten period. Perioden som krävs varierar beroende på hur mycket näring det finns i det organiska materialet. Studier i labmiljö har visat att det krävs mer än 12 veckor vid 20 graders värme för att få initial mögeltillväxt vid 75 % relativ fuktighet. Om det är fuktigare än 75%, exempelvis uppemot 85-90%, minskar tiden som krävs för att mögel skall kunna växa i grunden. 85-90 % kan innebära att det börjar växa efter 4 veckor av obruten fuktighet och 20 grader. Om det är över 95 % och 20 grader varmt så kan man få initial mögeltillväxt på bara några dagar.

Men som sagt, snål som jag är gör jag installationen själv. Att åla runt inne i en krypgrund är inget nöje, jobbigt, sliter på knä och är ganska klaustrofobiskt. En väldigt stor spindel och jag kom överens om att jag och hon inte skulle lägga oss i varandras bestyr och det löste sig bra. Idag han jag med att dra en slinga och imorgon ska jag ta slinga nummer två. Priset slutade på lite drygt tiotusen kronor men från och med nu behöver vi inte längre oroa oss för några framtida bekymmer.

Ja, för vi har inga bekymmer idag, ingen påväxt och doften är fin i grunden. Men vårt svenska klimat blir allt fuktigare och varmare och nyckfullare. Har man väl fått problem blir kostnaden så mycket större.

Skönt det snart är måndag så jag kan få sitta hel och ren på en kontorsstol och lapa kaffe. Kontraster i arbetsuppgifter är alltid hälsosamt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Idén med Trygghetsvakten är bra... en energisnål, driftsäker och enkel lösning för att skydda sin krypgrund. Däremot stannar det vid en en bra idé. Jag har haft stora problem med Trygghetsvakten i vårt hus med påväxt två gånger som resultat. Jag bedömer även kvalitén på deras produkt som undermålig, vi har fått byta ut tre stycken på grund av att de inte fungerar som de ska. Dessutom har Trygghetsvaktens personal kommit med en massa dåliga argument kring varför det inte fungerar som det ska. Kör nu med stängda ventiler och en sorptionsavfuktare vilket har gett ett stabilt klimat i grunden med fördelen att den hålls mycket renare då damm och annan skit inte tar sig in genom ventilerna. Den är inte lika energisnål som en Trygghetsvakt men jag sover gott om nätterna nu vilket jag inte gjort med Trygghetsvakten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bland annat att deras analys av en av de felande Trygghetsvakterna visade på att sensorn hade blivit nedsprayad med saneringsvätska. Detta är inte möjligt då just den Trygghetsvakten inte var monterad då grunden sanerades.

      Ett annat svammelargument från deras sida var att min fuktkvotsmätare visade för höga värden på grund av att det var salter i trossbotten. Det blev påväxt igen trots att Trygghetsvakten påstod att jag inte behövde oroa mig för den höga fuktkvoten då den berodde på salter i trossbotten (salterna skulle tydligen vara rester från saneringen).

      Sen har de påstått att slingan inte varit monterad helt enligt deras anvisning. De drog om den själva men lösningen fungerade ändå inte.

      Jag är inte ensam om att Trygghetsvakten inte fungerat. Ett flertal grannar har haft samma lösning men hustillverkaren har sedan ersatt oss med sorptionsavfuktare istället. Det rör sig alltså om nyproduktion där husen levererats med Trygghetsvakter....

      Radera
    2. Hej, tråkigt med dina erfarenheter. Själv är jag så här långt oerhört nöjd med den kvalitet på produkten jag upplevt - styrenheten i metallchassi med integrerad sensor och röd återkopplad värmekabel som var enkel att montera. Jag upplever redan en tydlig sänkning i relativ fuktighet på mätaren jag monterat.

      Det som jag däremot inte kunde göra var att montera en av enheterna så att den enkelt kunde 'tittas' på via inspektionsluckan. En wifi-lösning i lådan hade varit kanon där man kunde få återkoppling i exempelvis en telefon-app.

      Vårt hus står på sandmark och vår grund är/var frisk innan Trygghetsvakten installerades - dock med förhöjd fuktnivå under vår och sommar. Jag har installerat preventivt. Vissa hustillverkare, vet jag, har byggt hus med krypgrund på skånsk leråker vilket jag tycker är förkastligt. Dessa hus har avfuktare monterade från starten men jag anser att vissa huskonstruktioner inte hör hemma på vilket underlag som helst.

      Jag tar inte parti för Trygghetsvakten och kommer med intresse att följa min egen bostad och dess krypgrund framöver. Kanske jag installerar en trådlös elmätare för att se driftstiden?

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg