Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Omständigheternas natur


Att acceptera förhållanden som du inte kan påverka är en mycket god tanke. Resan till det mål som kallas för lyckans land innehåller nämligen en viktig komponent som heter förnöjsamhet. Förnöjsamhet handlar om att vara glad och tillfreds i det tillstånd som råder. Du är inte vackrast, rikast eller mest framgångsrik - det är helt okej. Förnöjsamhet är härligt och står inte alls i något motsatsförhållande till ambition utan handlar blott om att må bra i detta som är här och nu - att acceptera omständigheternas natur.

Att förlika sig med vad som inte är föränderligt är som sagt viktigt. Att avgöra vad som går att påverka eller inte är dock minst lika viktigt. En sådan fråga kan handla om bolåneränta. Min lilla undersökning här på bloggen med 278 svar på frågan kring hur hög bolåneränta man klarar av gav en indikation enligt följande.

Hela 73 procent av låntagarna i undersökningen ansåg sig klara av boräntor på 8 till 10 procent - en nivå som vi inte lär se på överskådlig tid. 13 procent såg sig utan bekymmer att hantera 6 till 8 procent. 8 procent tyckte att 4 till 6 procent var vad man kunde klara av. Resterande i undersökningen kunde inte se att 4 procent kunde överstigas. Inkomster och utgifter i samklang - omständigheternas natur. Man får svar beroende på hur man frågar.

För allt är ett antagande och ett intresse i uppoffrande. Om vi tar mig själv och min egen familj - vilken bolåneränta klarar vi av? Ja, det beror på. Om vi vill leva som idag utan att dra in på något blir svaret ett. Om vi gör enorma uppoffringar så blir det ett annat. Viljan eller insikten till att kunna förändra är avgörande. Omständigheternas natur är antingen orubblig eller justerbar.

Om man anser sig att inte klara av en bolåneränta på 4 till 6 procent oavsett vilka manövrar eller krumbukter man tar sig till - då borde varningsklockor ringa. Då är man definitivt överbelånad och riskerar många tråkigheter i framtiden, tråkigheter som kan bli livslånga. Men så kanske inte är fallet? Kanske det finns utrymmen, möjligheter och fantasi till att rucka på omständigheternas natur?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg