Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Risig krydda


Vecka tio blev en något blodig vecka med nedgångar både här hemma och över Atlanten. Förklaringen att det handlar om kortsiktig vinsthemtagning är något jag gärna köper. Men vi lär veta mer om det stämmer eller ej om någon vecka eller två. Med perspektiv så är 2015 än så länge ett framrusande tåg.

Vad är Vardia? Inte vet jag och har inte vetat. Med ett getöga har jag dock noterat att det pratats mycket om bolaget i bloggosfären. Jag noterade också att många köpte in sig då andra gjorde det som i sin tur lyssnade på de som räknade på siffor som fanns tillgängliga. För mig var det aldrig aktuellt att handla i Vardia. Jag har gjort mina misstag färdigt och spekulerar inte mera på hörsägen eller följer rekar i forum. Jag har förlorat pengar på unika möjligheter och fantastiska köplägen. Jag har varit otålig tillräckligt. Jag är dessutom mycket försiktigare nu än någonsin i dessa toppar på börsen. Trenden är min vän i första hand och eventuella köp hjälper Börsdata mig med numera sedan Lundaluppen, som visste vad han gjorde, inte är med oss i etern längre.

Vardia luktar Northland Resources och efter uppdagandet om möjlig eller omöjlig redovisningsprincip så jag hade tagit förlusten bums om jag suttit i aktien. Att en del verkar ha gått in stort i en enda aktie av denna typ är också remarkabelt. Våga stort kan innebära vinna stort - eller förlora stort. Under kategorin förhoppningsbolag sätter jag Vardia tillsammans med alla andra bolag som inte visat vinst ännu och de är blott kryddor i en portfölj för mig. Jag har en enda krydda numera - Arcoma - som utgör 2 procent av portföljen.

 Jag har tagit in fyra utdelningsaktier inför våren. Millicom, mobiloperatör med fokus på tillväxtmarknader, Modern Times, mediaföretaget, Unibet, spel och dobbel samt Malmbergs Elektriska, handelsföretag inom elartiklar. Alla är de säkra kort avseende utdelningshistorik, kassaflöde och lönsamhet.

Ingen av oss vet dock ännu hur börsklimatet i stort kommer att te sig fram till sommaren men så länge trenden är rätt så följer jag den. Eftersom jag inte är en investerare som gifter mig med aktier så kommer det också säljas ut när trenden vänder nedåt. Detta är också en av anledningarna till att jag inte ägnar mig åt diversifiering i någon större skala. Att vara helt likvid är absolut en option.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Att defensiva Lundaluppen visste vad han gjorde när han köpte ett råvaruberoende oljeserviceföretag med stora väldigt svårförutsägbara kostnader för riggreparationer och nedskrivningar vars aktie var i nedtrend och sen halverades kan man diskutera.. Han var duktig på många saker men ingen gud. Han kallade REIT's för pyramidspel också..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara Reality Income, väl..?

      Radera
    2. Kanske men det är ungefär lika bra som att kalla råvaruberoende och extremt svårberäkneliga Bonheur en defensiv investering. Kontentan är att man måste skapa sig en egen bild. Efter att Lundaluppen övergett bloggosfären mitt i raset så är dom så illa tvungna.. Vilket iofs är bra.

      Radera
  2. Sandmann, det var där någonstans som mit förtroende började svaja..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg