Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Rökta argument


Så länge 1644 eller 1642 suger upp säljtrycket så är det mycket positivt. Hur Tobbe Rosén exakt tagit fram denna analys har jag ingen aning om men exakt så har dagen utvecklat sig. Så fort OMXS30 krupit under dessa nivåer så har de krupit tillbaka upp igen. Märkligt, jag begriper då inte alls. Magic! Dagen slutade strax under 1642.

Bortsett från detta så har mitt sparmål glidit längre bort de senaste dagarna på grund av rött, rött på börsen. Ligger ändå fortfarande 5 procent plus hittills i år och det får man ju vara nöjd med. Ett dödskort ligger fortfarande långt borta för Stockholmsbörsen. SP500 har nu nått ned till SMA-50 vilket inte behöver betyda något alls. Jag sneglar också lite på RSI och det tenderar att bli översålt i det närmsta. Hur historien fortsätter återstår att se.

Mådde lite tjyvtjockt i förmiddags eftersom jag ätit för mycket socker under måndagen. Jag tål det inte längre, det vita sockret, men det är så förrädiskt och bitterljuvt. Hjärtklappning och trötthet är andra symptom. Sockerförgiftad, kan man bli det? Det är ett investeringskriterie som jag använder mig av - jag köper inte aktier i företag som producerar sådant jag ogillar. Där ingår McDonalds och CocaCola.

Och definitivt bolag som Philip Morris med sina dödspinnar. Blev ganska besviken på Dividend Mantra som köpt in sig i detta bolag med det fåniga argumentet att det är frivilligt att skaffa sig sjukdomar och cancer. Men vad han glömmer är att han tjänar pengar på andras olycka och tobaksprodukter är enbart av ondo. Han glömmer att produkterna de tar fram dödar, belastar sjukvården och skapar stort mänskligt lidande. Det är att göra det på tok för lätt för sig att argumentera det fria valets dygd och det är lika tokigt att argumentar att det finns många andra  verksamheter som också de skapar tråkigheter.

Kunskap skapar ansvar. Cigg är direkt och tydligt! För med den minsta kunskap som man förvärvar så bör man åtminstone försöka följa en etisk kompass. Jag kan inte förlika mig med att investera i så påtagligt hälsoförstörande verksamheter. Jag har nära och kära som dött i lungcancer och i metastaser. De var ju korkade, så de får skylla sig själva - så jag köper in mig i de företag som tillverkar drogen. Eller inte, rättare sagt. Vilka är dina argument för att äga tobaksaktier?

En regnig dag övergick till en solig dag. Promenerat både morgon och lunch trots att jag mitt i natten tvingades ur sängen för att massera krampande vader. 2 timmar och 40 minuter igår och 1 timme och 40 minuter idag men nu är knät trött. Ikväll blir det patron ur och vila så styrketräningen skjuts upp till imorgon. En tur till butiken för inköp att blå korn och vit kalk till trädgården - jag betalar dyrt för något som jag sedan bara slänger ut i trädgården. Märkligt beteende.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag har ju vid några tillfällen på min blogg visat en mindre än perfekt moral vid jagandet av sparande eller inkomst, men jag vill passa på att säga att jag under INGA avkastningsomständigheter skulle investera i cigaretter!

    En annan sak jag ofta tänker på i fråga om att tjäna pengar på andras olycka är hur ofta det tänks fel med just det argumentet. Jag syftar på att köpa t.ex. en fastighet eller ett företag på en konkursauktion eller liknande. Många verkar tycka att den som köper gör något moraliskt tvivelaktigt, när den med det vinnande budet i realiteten är den som bidrar mest till att de svikna långivarna får tillbaka så mycket som möjligt. Skulle vara mer logiskt att bli arg på alla som inte är med på auktionen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Cigg är galet! :)

      Huruvida det finns moraliska aspekter på att köpa på en konkursauktion är upp till var och en. Här handlar det inte om direkt skadliga produkter som man spekulerar i utan blott en affärstransaktion.

      Radera
  2. Etikens dilemma
    Jag förstår hur du menar och tänker om ägande av tex tobaksbolag. Men jag har funderat en runda till, är det bolaget som tjänar på att aktierna byter ägare? Är det inte i första hand säljare/köpare som letar vinster i handeln med aktierna? Bolagen tjänar väl sina pengar på annat vis, huvudsakligen. Bolaget får väl bara ökat kapital vid typ nyutgivning av aktier/obligationer.
    Alla vi som ogillar tobaksbolag kanske kunde gå ihop och köpa upp dem så kan vi lägga ner dem via majoritetsbeslut.... Men jag tror inte människorna kommer sluta använda sig av tobak så länge det går att odla denna gröda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Etik är svårt och ska vara svårt. Vi har våra huvuden till att tänka till och inte ha en mössa på. Att röka är dumt. Dumma människor väljer att röka - vi kan inte skydda dumhet från allt. Men jag vill aldrig profitera på andras dumhet eller olycka.

      Radera
  3. Och om en rökare investerar i ett tobaksbolag? Är det omoraliskt eller är det ett smart drag för att fâ tillbaka lite av pengarna dom spenderar âr in och âr ut? Jag tycker det är ursvârt att sätta investeringsgränser och jag är nog ocksâ rädd för att om jag börjar sâ vet jag inte heller var det kommer att sluta? Kanske köper jag dâ inte HM för att jag skulle anse att dom utnyttjar underutvecklade länder. Svârt, tycker jag.

    Jag bör väl skriva att jag äger själv inget tobaksbolag eller HM och är inte heller rökare.

    Finns inte sâ mycket att säga om självgode DM. Jag har slutat läsa hans inlägg sedan länge men pga helt andra anledningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte? Jag investerar ju i bolag vars produkter jag köper. :)
      Frågan handlar inte om moral utan den egna etiska kartan. Man måste ställa sig frågor ur etisk synvinkel, begrunda dem och sedan ta beslut grundat på detta. Ingen annan kan göra det åt oss. När det gäller tobak eller vapen anser jag exempelvis att mitt beslut var lätt.

      Dividend Mantra, mycket kan sägas om denne man - varför slutade du läsa? :)

      Radera
    2. Jag slutade läsa DM när jag förstod att han uppenbarligen bara hade stuckit ifrân kvinnan och barnet i Florida för att flytta hem till sina släktingar igen.

      Dâ fick jag klart för mig att hans moraliska kompass inte existerade och att han är en självgod, arrogant prick.

      Radera
  4. Här är en annan (moralisk?) fråga....
    Bör man investera i bolag med kriminell VD (Eniro) eller i bolag med oetisk ledningsgrupp (Northland Rersources)?
    Gissar att det inte är lönande i längden.

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill sträcka mig ett steg längre och stämpla Waplan & Co som kriminella då de agerade som tjuvar. Men grundfrågan återstår - ska man investera i verksamheter som tydligt visar upp oetiska eller amoraliska värdegrunder? Jag gör det inte om min vetskap finnes.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg