Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tidig pension


Jag tänker inte jobba mig död. Jag har inget behov av att uppvisa varken status eller karriärstege. Jag vill helt enkelt göra det jag tycker om och inte teckna in mitt liv i en lånekarusell där jag till sist mår illa och vill kliva av. All konsumtion som görs med hjälp av lån eller krediter är pengar som du lånar från ditt framtida liv. Vill ha nu är i direkt konflikt med kan få senare. Jag vill i förlängningen inte känna att jag måste jobba upp i åldern. Ja, inte ens till 65. Inte heller 62. Jag har siktet inställt på 57 - i vilken riktning har du spänt bågen?
Vid 57 års ålder är de flesta fortfarande vid god vigör och kan göra de saker som de drömmer om. Själv vill jag gärna fotvandra på spännande rutter i Europa men också i sydamerika. När du jobbar kan du inte ta ledigt när du vill och hoppa på billiga resor, något som är en kontrast till idag när semesterresor måste bokas i månader i förväg. När du inte jobbar kan du ta tag i alla de spännande projekt och intressen som du inte orkar med idag. Jag vill skriva böcker, komponera musik och jobba som volontär -  de timmarna finns inte idag. Vad vill du allra helst göra i ditt liv?

En liten prognos på Min Pension gav mig följande uppgifter. Med en liten, liten löneökning på en procent årligen och en avkastning på 2,1 procent på pensionskapitalet skulle jag vid 62 års ålder, vilket blott är 14 år framåt i i tiden, erhålla 24 500 kronor per månad före skatt och ungefär 17 000 kronor efter skatt. Pensionen skulle sedan krympa till 21 800 kronor eller 15 300 kronor netto tills jag ställer skorna för gott. Det låter ju inte så fett och det är det ju inte heller - om det inte finns en Frihetsfond där det finns besparingar att ta av.

Att inte binda kapital är en annan nyckelfaktor. Vår villa är idag kraftigt belånad och ingår i den spar- och amorteringsplan som sjösattes för ett par år sedan. Om jag tittar på vår totala lånebild idag så är vi skyldiga banken, CSN och skattemyndigheten totalt 2 861 932 kronor. På årsbasis genererar dessa lån en skuldränta på 60 353 kronor. Vi kommer inte att sitta kvar i en dyr villa i framtiden utan avyttra den och därmed frigöra kosing.

Fyra delmål och ett slutmål - som innebär att lån och kapital undantaget villan är ett nollsummespel - är ganska aggressivt satta och innebär att i maj månad 2022, året då vi fyller 55 år och yngsta barnet är 18 år gammalt, är målet nått. Lånen kommer att vara ganska exakt 2 miljoner och kapitalet lika stort. En försäljning av villan och vi har c:a 3,5 miljoner att röra oss med - det ger öppningar och visioner. Under en tjugoårsperiod ger dessa pengar oss minst 14 500 kronor extra per månad men med en god förvaltning desto mer. Hur pengarna ska tas ut och användas blir ett kärt bekymmer i framtiden.

Delmål 1 är den sista mars i år och innebär 2 miljoner kvar. Dit saknas det nu 4 696 kronor vilket i princip innebär att det är uppnått. Delmål 2 som därmed påbörjas ska nås till den 30 oktober 2017 och är 1,5 miljoner kvar. Exklusivt sparande så ska sparslantarna avkasta i genomsnitt 186 kronor per dag vilket motsvarar 17 procent på årsbasis, dock på dagens belopp - på ett genomsnittsbelopp c:a 14 procent. Fullt rimligt, anser jag, då det går att få hyfsad avkastning på pengar även när börsen går nedåt.

Så som en femtiofemåring med många slantar i kassakistan så ter sig en tidig pension så som en fullt reell möjlighet. Att bara ha valfriheten är en frihet i sig. Vad jag tar mig för den dagen står än så länge skrivet i stjärnorna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Låter som en bra plan!
    Har du kollat om du kan få någon löneväxling med din arbetsgivare och vad det i så fall skulle innebära för din prognos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalle, tyvärr så tjänar jag för dåligt för att det ska vara lönsamt.

      Radera
  2. 55 år max. Bara hoppas att planen håller :

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elduboro, en plan är grundbulten. Sedan är det bara att jobba! :)

      Radera
  3. Hela inlägget är som ljuv musik i mina öron. Klokt, fint och välformulerat (som alltid).

    Jag vill också ha min frihet, hålla mig till planen och nå målet. Frihetslängtan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden, Snålcoachen! :)

      Jag känner också en stor frihetslängtan så alla lockande utsvävningar som hotar planen måste alltid tas i beaktande.

      Radera
  4. Jag och min fru tänker komma till skott och sluta jobba inom det närmaste året. Är 54 år med 8 miljoner i tillgångar, inga skulder, utflugna barn med startkapital och massor av saker vi vill göra (inga slösaktiga sådana). Även om vi slutar jobba vid 54 års ålder och tar ut pension från 61 blir pensionen 40.000 kr/mån innan skatt (inklusive IPS) de första 5 åren och därefter 25.500 kr/månad innan skatt livet ut (räknat på 2,1 % avkastning). Vi har faktiskt inte funderat på detta förrän de senaste månaderna och nu känns det allt mer lockande. Det känns inte heller så hasardartat med tidig frihet när vi under tiden fram till 61 årsdagen högst gör av med 1,5 miljoner av kapitalet - och vem vet - det kanske kompensera av en fortsatt bra börsutveckling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lasse, frågar du mig så hade jag slutat bums om vi hade de förutsättningarna ni uppvisar. :)

      Radera
    2. Jo det blir så - tack för supporten - det sitter en lite luther bakom örat och argumenterar emot!

      Totalt sett har vi över tid haft mer än 10 procent avkastning och på senare tid betydligt mer. Vi har ca 50/50 mellan fonder och aktier och 50/50 mellan ISK och vanlig depå. Vi sålde alla storbanksfonder för några år sedan och betalade skatten för att sen köpa sånt som vi verkligen tror på istället. Det som ligger kvar i vanlig depå är ett innehav i Didner & Gerge som gått väldigt bra (haft det sedan 1995 och på den tiden ringde man till Adam och Henrik inför en insättning!). Den latenta skatten på det innehavet får fortsätta och ge oss avkastning.

      Apropå Robur denna faktiskt rätt värdelösa förvaltare - staten borde införa en rätt till uppskjuten reavinstbeskattning vid byte av fonder - det hade pressat avgifterna kraftigt och slagit undan fötterna för storbankernas dominans. Sen vi blev av med dem känns allt så mycket bättre.

      Kommer att minska fondinnehavet ännu mer och gå över till bland annat investmentbolag istället. Är lite dyrt just nu så vi är 20 procent likvida så länge.

      Radera
    3. Börsen står högt (om man tittar bakåt, vem vet hur det ser ut om att tag), men om du vill investera i investmentbolag rekommenderar jag dig att åtminstone ta en titt på fonden Spiltan Aktiefind Investmentbolag (0.2% avgift, spridning på flera investmentbolag även om Industrivarden och Investor dominerar).

      Radera
    4. Har mer än tagit titt - 3 procent av tillgångarna i den fonden sedan ett par år - bra fond :)!

      Radera
  5. Lite för oss som för dig Lasse. 49 själv och fru ett par år till. Lägger ned allt lönearbete i höst. Räknar ingen pension alls för det lär det inte bli, mer än garantipension när den dagen kommer. Arbetat som en gnu i många år men nu får det räcka. Räknar med avkastning så det räcker och blir över. Behövs nåt tas av kapitalet ett taskigt år får det bli så. Skaffat hus vid medelhavet för att må bra vintertid också. Barn finns, är vuxna och får göra som de vill. Har alltid vågat att testa nya saker, jobb, eget etc. Det har funkat bra. Och tack för en bra sida, PP!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och lycka till nu med after work! :)

      Radera
    2. Låter härligt! Blir lite nyfiken - vad händer med frun om ett par år?!

      Radera
  6. Lasse; du är nog från Göteborg va?;) "Äldre" är mer korrekt, men i den mellansvenska variant jag talar använder man ibland ordet "till" för att markera att något är mer än något annat. Sen ser det snyggare ut också när man talar om sin fru..Fast det visste du ju.
    Har också ett minimalt sparande i svensk storbank, däremot i utlandet, vilket jag inte vet om det är så lyckat, men det lär visa sig. Det man slipper är säljsnacket om att bara köpa bankens egna produkter. Men deras affärsidé är ju bra, dvs sälj på folk egna bankprodukter, ta betalt för rådgivningen(eg.försäljningen-rådgivning är synd att kalla det).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg