Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Delat boende


Semesterresor är då inte gratis men nog så väl en del av ett rikt liv. Familjen Pennings långweekend i Berlin var underbar och avkopplande, däremot har jag än så länge blundat för den stora högen av kvitton för bussar, tunnelbana, luncher och middagar. Svensk krona äro svag och sådant är väl prima så länge man inte reser i annan valuta.

Frihetsfonden har hackat en aning i utveckling den senaste tiden och denna vecka har inlett i rött med 1.3% i nedåtgående. Eftersom ingen tilldelning erhölls av aktier i Tobii, i sig en liten besvikelse, finns likvider som inte arbetar. Jag inhandlade ytterligare etthundra Klövern Preferensaktie som därmed blir mitt enskilt största innehav med 17%. Eventuellt köper jag mer av Unibet och Malmbergs Elektriska inom kort.

Jag satt och roade mig lite med att kalkylera hur mycket av huset som vi bor i som vi själva äger. Det finns ett flertal sätt att räkna på. Ett sätt är baserat på vårt inköpspris och om jag fördelar detta på banken, frihetsfonden och familjen så blir det enligt bilden.

Om jag väljer att titta på ägandet som ett rimligt minimumvärde baserat på marknadsläget blir det lite mindre muntert.

Oavsett så förändrar inte detta att vi ska nå skuldfrihet på sikt. Marknadsvärden är alltid svåra att sia om över tid. Att ha hus är ingen sparbössa, det finns alltid något som behöver göras och det kostar ofta mer än vad man tror.

I det stora hela så äger jag och frugan vardagsrummet och köket, Frihetsfonden får nöja sig med en toalett, kontoret och TV-rummet medan banken snor åt sig alla sovrummen, badrummet och hallen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant sätt att se ägandet av huset på!
    Gissar på att i de flesta fall så äger banken alldeles för stor del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är onekligen så. Svenskarna har aldrig haft större skulder än idag.

      Radera
  2. Förstår inte riktigt hur diagrammen hänger ihop? Bostadspriserna har ju gått upp så ni borde rimligtvis äga mer av ert boende när ni gör en marknadsvärdering? Eller vad missar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, i diagram 2 tittar jag på taxeringsvärdet genom 75% - ett belopp som en villa sällan eller aldrig säljs under. Jag föredrar att göra glädjelösa kalkyler. :)

      Radera
  3. Väldigt viktigt med glädjelösa kalkyler! Det är ju katastroferna man behöver vara förberedd på, inte lyckan och framgången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gul överstrykningspenna på den kommentaren. Tack! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg