Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lång fredag


Solen tittar fram mellan förbiglidande moln. En långhelg har inletts och frugan är på ridtur medan barnen röjer och fixar på sina rum. Inom några timmar tar vi resväskorna för en kort påsktripp till goda vänner. Men innan det blir dags ska ett helginlägg författas och några siffror begrundas över en stark och god espresso.

Mer än måttligt irriterad har jag blivit över vår regerings ihärdiga försök till att ytterligare beskatta sparandet. För oavsett hur man väljer att argumentera eller lägga ut dimridåer via komplicerande beräkningar så är det just detta vår regering ägnar sig åt - att höja skatten på den enskildes ansvarstagande för sin privatekonomi och framåt även sin försörjning så som pensionärer.

Det började med att avdragsrätten för pensionssparande kraftigt begränsades och om du sparar mer än 1 800 kronor per år så kommer du att beskattas dubbelt upp. Alternativet till pensionssparande blev därmed investeringssparkontot, också kallat ISK, eller en kapitalförsäkring. Det dröjde dock inte länge innan finansminister Andersson aviserade skattehöjningar även på detta sparande. Jublade gjorde Vänsterpartiet som alltid sett egensparande som en synd mot kollektivets intressen.

Att bibehålla avdrag för belåning av bostäder samtidigt som man jagar människor som sparar är för mig en fruktansvärd kontraproduktivitet. Välstånd bygger alltid på att investeringar görs och som i sin tur bygger på sparande. Viljan att spara bör och ska premieras och inte bestraffas. Sparandet i Sverige är fortsatt för lågt och det beror på till stor del på den förda politiken.

Jag är glad att de hade med ISK, det har jag gått och retat mig på ett tag. Har man kapital ska man skatta för de pengarna, sa Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson. Själv retar jag mig på att Vänsterpartiet nu fått sådant stort inflytande på förd politik trots deras valresultat. Klart att de är nöjda nu.

Jag köper inte argumenten att det är modesta skattehöjningar. I sig är det inte pengarna utan signalerna som förmedlas - du ska inte spara, men låna på bara - det ska vi belöna dig för.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej!
    Det är inte att de sätter en golv på ISK-skatt som är problemet. Det är att de inte lägger ett tak.
    Jag tycker att ISK är en bra lösning för att det är enkelt. Man behöver inte fylla en massa K4.
    Jag tycker själv att schablonsbeskattning ska hamna så att kostnaden är lite lägre än vad det är om man hade pengarna i en depå (men 30%-skatt). Lite lägre eftersom man kvittar inte förlusten.

    En möjlig förklaring är att en regering vill gärna att folk sparar när det går bra och konsumerar när det går mindre bra. Problemet är att alla gör tvärtom. Att höja skatten är ett sätt att undvika för hög sparande bland dem som har möjlighet att konsumera.

    En annan förklaring kan vara att det är kortsiktig ett bra sätt att få in pengar. Medan en bortagande av ränteavdrag skulle inte ge så extremt mycket nu då 1) man skulle göra det progressivt och 2) räntorna är låga. Dock skulle det ger mycket mer pengar senare när räntorna går upp.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg