Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Idioter med pengar


Börsveckan slutade visserligen på plus men efter att ha krympt min exponering mot börsen och gått likvid till c:a 25% så känner jag mig mer konfident inför vår- och sommarmånaderna. Antalet innehav har jag krympt till 16 där de enskilt största innehaven är Klövern Pref (21%), Unibet (19%), Akelius Pref (10%) och Starbreeze (8%).

Starbreeze har varit den klart lysande stjärnan och detta är en aktie jag avser att behålla i minst 2 år. Preferensaktierna däremot har straffats av högre räntor men jag är inte orolig utan tror på en fortsatt låg inflation och ett lågt ränteläge. Räntan lär inte höjas på ett bra tag i USA och svensk inflation har ingen riktning alls i positiv riktning.

Utöver att följa vad som sägs i pressen så brukar jag titta på vilka bolåneräntor som min bank erbjuder i sin prislista. Eftersom den bundna 3-årsräntan är lägre än den rörliga 3-månaders så har jag en god indikator på hur räntorna prognostiseras av banken.

Oavsett så blev veckan en röd sådan. Om nu inte börsen är rolig så var iallafall Björn Wahlroos det som yttrade att 80 procent av folk är idioter när det gäller pengar. Nalle är en klok man men ibland är hans tunga snabbare än hans huvud. I den här frågan har han helt fel. Jag vill hävda att det endast är ungefär 70% av folk som är idioter i förhållandet till pengar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag hävdar att det ca 78%.

    SvaraRadera
  2. Jag har en i mitt tycke mkt klok man i min närhet han tar detta ännu lite längre.
    Vi satt vid ett tillfälle och diskuterade lite fram och tillbaka om olika saker.
    Då tittar han mig i ögonen och säger kom ihåg en sak .......... att det är bara 10% av befolkningen som driver världen framåt resten är bara följare.
    Det låter hårt men jag förstår hur han menar.
    Sedan har han så klart fel för den fattiga tjejen i en fabrik i Kina som gör våra skor hon hjälper till att föra världen framåt på ett sätt.
    Men enligt han gör hon bara det hon är tillsagd "följare" och ser man det så är kansli siffran på 10 % rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant - frågan är också hur många procent som tar saker och ting bakåt.

      Radera
  3. Jag skulle säga att det är 10% som syns men många fler som leder. Och ganska många osynliga som bidrar på sitt sett. Det är ganska synlig i ett företag om man inte endast fokuserar på de som tar plats men identifierar de som levererar.

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid hävdat att bara 10% av svenskarna kan hantera sin ekonomi på rätt sätt.
    Även om kanske 50% vet och förstår vad som bör göras i teorin så är det färre som verkligen gör rätt saker i praktiken.

    Besser

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg