Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En perfekt budget

Så som det fungerar för mig så behövs det kontroll för att kunna avsätta ett sparande. Jovisst, som det sägs - betala dig själv först. Men det hjälper inte om du skaffar dig betalningsanmärkningar eller om du inte kan sätta mat på bordet åt barnen. Det är därför jag budgeterar och det med god kontroll.

Vad är då en bra budget? Eller till och med en perfekt budget? En eminent och klanderfri budget som inte kan fallera utan bara fungerar - månad efter månad? Det går inte att skylla på vilket verktyg du använder - kalkylark, papper och penna, budgetprogram - de är bara en förlängning av din förmåga att hantera pengar. Det finns dock vissa saker som jag tror på och andra som jag förkastar.

Jag förkastar exempelvis transaktionshistorik. Detta är ju något som både privatekonomer och företagsekonomer ägnar så himla mycket tid åt - och frågan är till vilken nytta? För budgetering är en rar växt och oftast väldigt ineffektiv - och när så mycket fokus läggs på hur det gick i förra kurvan genom att kika i backspegeln så finns inte tillräcklig uppmärksamhet på det som ligger framåt. I ärlighetens namn - hur mycket betyder egentligen det som skedde för ett år sedan? Det är vad som händer här och nu och framåt som är väsentligt!

Att budgetera är av tradition ofta mycket tidskrävande, förvirrande och prioriteringsförsvårande. Så varför budgetera alls? På sin höjd kan jag se rullande prognoser som en aning intressant - hur utvecklar sig elpriset, exempelvis. Men det är ändå så att de saker du inte kan mäta här och nu, de kan du heller inte hantera eller prognostisera - det är inte möjligt att täcka in alla scenarier som eventuellt eller inte alls finns där i framtiden. Någon månad framåt? Ja, dit sträcker det sig, anser jag.

Så vill man budgetera ett tag framåt i tiden, vilket jag gör, så är det inte historien som gör skillnad utan din förmåga att utmana dina stela antaganden som du gör för de poster du budgeterar för. Är detta en prisvärd bilförsäkring? Är maten vi äter i paritet med den kvalitet och det pris vi önskar betala? Kan vi förhandla boräntan ännu mera? Behövs denna prenumeration? Allt detta kan påverka din budget eller inte - men att ifrågasätta själva budgeteringen, det är det som betyder något. Hur ofta görs det i tillräcklig utsträckning ute i företagen undrar jag? Hur ofta gör du det i din privatekonomi?

Det finns ingen perfekt budget, förresten. Det finns bara levande, föränderliga budgetar av högst varierande kvalitet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Populära inlägg