Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Curling i finanserna


Föräldraskapet är något som de allra flesta inte har en aning kring innan de blir just föräldrar själva. Ja, vi har ju alla mammor och pappor av olika särarter men jag är ganska övertygad om att de flesta av oss har hittat brister i dessa människors föräldraskap och att vi därmed försöker att inte göra likadant. Vad vi själva däremot brister i är allt det andra - inte så konstigt för våra barn är vår allra svagaste punkt alla kategorier. Ja, iallafall om du älskar dem.

Ett fel vi gör är att vi betalar för våra barn. Vi betalar för våra barn långt upp i åldrarna dessutom. Det är allt från busskort, mobiltelefoner och abonnemang, gymkort och dyrare kläder. Detta är inget bra alls. Är du en god förälder så vill du lära dina barn slantars värde och ovan beteende premierar då inte dessa lärdomar.

Vi pratar alltså om att skjuta till extrapengar lite godtyckligt utöver de överenskomna belopp som kanske ingår i en månadspeng eller ett studiebidrag. En slumpartad bonus utan motprestation, något som är mycket, mycket sällsynt i arbetslivet. Att inte veta förutsättningar för sin lön, vilket man kan jämföra pengar som barn får av sina föräldrar, är stressande och konflikthärdar. Ett större ansvar för sina pengar gör barn nöjdare, mindre stressade och lär ut hushållande och planering.

Jag tycker definitivt inte att gymnasieelever ska behöva jobba med extrajobb för att få sin ekonomi att gå ihop. Gymnasiestudier är ansträngande och tar tid och ska prioriteras. Bättre är att föräldrar betalar sina barn ett överenskommet belopp i lokala löneförhandlingar. Allt handlar om kommunikation och förhandling. Extrapengar ska bannlysas. Punkt.

Det är lättare för barnen att acceptera att kompisarna har mer pengar, och att de inte alltid har råd att göra allt som kompisarna kan göra, om de själva tar beslutet att avstå för att de inte har tillräckligt med pengar, än om föräldrarna tar det beslutet.

Till syvende och sist - telningarna ska klara sig själva en dag, en dag som kommer fortare än vad de flesta föräldrar hinner med att ana.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Populära inlägg