Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Stora frågor


En utmaning är att gräva djupt. Att gräva sig ned till den innersta kärnan som innehåller de tankar och drömmar om vad du vill med ditt liv. Generalrepetition? Nej, detta är föreställningen och missade repliker kan inte göras rätt senare. Orkestern är redo i diket, sufflören otålig och publiken väntar.

Vad är det viktigaste för dig? Vad är det du verkligen vill? Hur ska du använda dina resurser - pengar, talanger, idéer - för att åstadkomma detta? Det är stora frågor. Beslut kring dem har påtaglig påverkan. Om du väljer att fundera kring dessa frågor så skapar du en medvetenhet som också vanligen leder till förändring.

I allt förändringsarbete finns en komponent av tristess, osäkerhet och ångest. Det är bara så och i synnerhet innan du kommit igång eller precis är i början. Att känna sig obekväm och till och med känna ånger över att man tog steget. Bekvämlighetszonen är trygg och allt utanför precis tvärtom.

Bekvämlighetszonen är dessvärre också vindstilla, fadd i smaken och i en tidszon som är långsammare men där ditt liv passerar fortare. Okänd mark, däremot, tvingar dig till utmaningar, tankearbete, puls och känslan av att verkligen leva. Och vem vill inte leva?

Ett exempel är på sin plats. Vad händer om du slutar ditt eländiga jobb? Vad skulle det innebära? Vilka är riskerna och var finns möjligheterna? Hur finansiera ett alternativ? Vilka vägar finns att gå?

Har du tittat på TV-programmet Lyxfällan så vet du hur man effektivt dödar sina drömmar. Medvetenhet i sin privatekonomi och med dugliga verktyg bygger istället drömmar som baserar sig på verkliga förutsättningar. Varje peng i din ekonomi ska ha ett jobb, vissa av slantarna ska sparas till regniga dagar. Din ekonomi ska hänga med i svängarna då tunga utgifter dyker upp. Och du ska inte leva från lön till lön. Det är därför du behöver en budget.

Nå, hur många timmar i veckan slösurfar du på fejjan? Och hur många minuter ägnar du dig åt att planera för ett roligare liv?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Populära inlägg