Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ta tiden på allvar


Dödsklockan tickar för oss alla. Inga garantier ges någon att uppleva sina sextio. Eller sina tjugo eller trettio för den delen. Det är en ständigt förvirrande strid mellan att skapa sin dag och att planera sin framtid. Hur många dagar och timmar finns det kvar att lägga in i livets monopol? Kanske är det både vår välsignelse och förbannelse att inte veta mer än att det alltid är senare än vad vi tror?

Jag tror att det är klokt att titta på sina upprepningar. Upprepningar är de göromål som du gör ofta och kanske varje dag. Du behöver titta lite mer i detaljerna och inte i generella termer. Att gå till jobbet och jobba är inte specifikt nog utan du måste kika på arbetets uppgifter, så som ett gott exempel. För de saker du gör och utför om och om igen - är det något som då måste vara roligt eller givande så är det väl dessa?

För mig blev detta uppenbart när jag bytte jobb - så mycket som jag upprepade i arbetsuppgifterna som inte var roligt, lärorikt eller intressant. Det blev så tydligt att det inte räcker att att hinna med och att vara effektiv, jag måste ta mig tid och ha roligt.

Jag använder mig av ett verktyg som heter Todoist som är en särdeles fantastisk skapelse. Todoist är en så kallad Get Things Done och kan liknas vid en kraftfull att-göra-lista. Verktyget har verkligen hjälpt mig att få mera gjort men i dagarna så insåg jag att den prioriteringsfunktion som Todoist har har jag missbrukat - jag har prioriterat fel.

Jag har i vissa fall prioriterat upprepade göromål som dessutom är trista högt. Och unika uppgifter som inte kommer åter så som mindre viktiga. Så himla fel! Så jag har börjat att göra en genomsyn av hur jag prioriterar uppgifter att göra. Att ta tiden på allvar så att den blir rolig - så enkelt, så svårt och så viktigt.

Det är till och med så att de göromål som du upprepar och dessutom är trista - de i sig borde generera en att-göra-punkt: hur kan jag bli av med uppgiften?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg