Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vänta inte


Frugan hittade två burkar med körsbärssylt som gömts långt in i frysen. De följde med i flytten och har legat där, i dvala, sedan dess. De kasserades för att de kokades och syltades 2006, mest troligt på hösten. Det kändes lite konstigt. Tjugohundrasex var sonen två år gammal, han som idag är elva.

Tjugohundrasex var året innan jag skrev min ekonomiska julsaga. Samma år skrev jag mitt mest besökta inlägg om kassabok i excel och jag tror att detta fortsatt kommer att vara ett sökbegrepp som används mycket, inte minst i januari månad efter en dyr jul. Tjugohundrasex var flera år innan min och fru Pennings största äktenskapskris då allt tedde sig svart, sorgligt och mörkt.

Jag förstår mig inte på tiden men jag vet att den är relativ. Den är relativ i sig själv men också i den egna upplevelsen. Vad vi gör med vår tid är avgörande för hur stort värdet av den blir. Att vänta är det värsta, sämsta och mest usla sättet att ägna tid åt. Det finns inget att vänta på! Inte på att det ska bli roligare, inte på att bussen ska komma, inte på bättre tider eller att vänta på döden. Nej, all tid som blivit dig given är en gåva som du ska vårda på ett eller annat sätt. Att du är här är i sig ett under.

Det kommer alltid att finnas bra stunder liksom sämre eller till och med usla stunder. Ja, definitivt - det kommer att finnas usla stunder. Men oavsett så tickar tiden fram och om du kan anstränga dig det minsta lilla för att en usel stund ska bli bara en ynka gnutta bättre så har du gjort dig själv och hela mänskligheten, gud i himlen och kraften i Star Wars en tjänst. Att säga att tiden läker alla sår är enligt mig kvalificerad dumhet och bara ett gammalt ordspråk utan värde. Nej, tiden ska inte användas så vårdslöst att den ska vänta in något. Din tid ska du använda till att nyttja tankens kraft i att allting är din upplevelse av verkligheten - för det finns ingen annan. Verkligheten är alltid fluktuativ.

Ett av mina mästerverk här på bloggen är inlägget om skeenden. Det är jag stolt över och läser det själv från gång till annan. Att bringa ordning på sina tankar, att göra en sak åt gången och att genuint vara där i det är en nyckel jag använder för att låsa upp min innevarande tid, något jag skrev om i berusande långsamhet. Att hitta känslan av oskuld är svår men väl värd att anstränga sig kring.

Ett par plastburkar med sylt kan svämma över i känslor. Jag vet att allas vår tid är knapp, inte minst min egen. Men det handlar inte om att stressa från en sak till en annan. Nej, det handlar bara om att inte vänta. Gör nu. Börja nu. Nu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

  1. "Att vänta är det värsta, sämsta och mest usla sättet att ägna tid åt".
    Detta är på min topp 10 lista över det klokaste jag läst i hela mitt liv. Denna bloggen ska jag följa!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg