Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Sparstrategi


Att ha en mängd olika sparkonton där du förvarar dina slantar är till viss del en onödighet. Din förmåga att spara har inget alls med hur många olika platser du förvarar pengarna på. Konton för buffert, semester, bilinköp, ny dator eller bostadsunderhåll - inget man behöver dela upp. För familjen Penning blev ändå bara resultatet att vi flytta runt slantarna lite hit och dit beroende på. Och det jobbet gav egentligen inte mycket mer än en ynka ränta. Ett värdelöst arbete utan avkastning, helt enkelt.

Ett enda dugligt sparkonto räcker om du använder You Need A Budget. Nyckeln är att kategorisera pengarna och ge dem en uppgift. Verktyget håller reda på dina saldon och du behöver inte transferera eller skyffla slantar alls. Ett transaktionskonto eller lönekonto utöver sparkontot så är allt på plats.

Om man som jag är ganska oduglig med pengar så är sparkontot ett sätt att skydda pengarna från mig själv. De är lite småkomplicerade att ta ut och det tar en bankdag eller två. Att ha så lite pengar som det bara går på transaktionskontot är en klok plan. Och lite ränta kan det ju bli på sparkontot, likväl.

Familjen Penning hade tidigare många konton som i sin tur var kopplade till olika mål. Helt onödigt - låt budgeten ta hand om det arbetet.

Ingen vet bättre än du vilka beslut som är bäst för dig kring dina pengar. Men om ett konto gör det jobb din budget borde göra så blir det onödigt komplicerat. Att spara ska vara enkelt och roligt, enligt mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. ska titta på you need a budget. måste få ordning på ekonomin och i helgen som kommer ska vi göra budget. Lite rädd för det. Känns svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett hur man går tillväga så är det enda sättet - mer pengar in än ut.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg