Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Min frus ekonomiska gener


Egentligen är jag utan ekonomiska bekymmer. Med två barn som aldrig tjatar om varken pengar, saker eller aktiviteter känner jag mig som en märkligt privilegierad pappa. De båda har fått penninggenen av sin mor och inte av mig. Fru Penning gör aldrig av med några slantar av ren sparsam naturkraft, utan ansträngning och roas inte av shopping. Ja, familjen Penning hade varit i bättre ekonomisk dagar utan mig, antagligen.

Jag får puls av att göra av med pengar och jag känner definitivt ett lyckorus som varar en dag eller en vecka. Ett opium är det väl som jag delar med många andra. Lite spännande är det allt - med beroenden som är svåra att låta bli men som trotsar alla rationalitet. Antagligen så har jag haft tur i många hänseenden med val av livspartner för vi hade kunnat vara bortom all räddning om inte frun lagt in veton och förmyndarskap. Numera är jag en nykter shopoholic med några mindre återfall enligt facit.

För jag köper fortfarande saker jag egentligen inte behöver. Jag läser reklamblad och springer till frugan och pekar och gestikulerar. Jag kommer med dyra inköpsförslag som jag ser som investeringar. Fru Penning bara skakar på huvudet och jag får gå iväg med slokande öron. Men det är bra och det är tur och det är vår smala lycka.

Jag hör allt som ofta om barn som tjatar om ny mobil och annat de vill ha. Våra barn frågar aldrig efter något - och jag menar verkligen aldrig. Ibland undrar jag om de lider av någon sjukdom och försöker därför pracka på dem lite extra saker på deras önskelistor till jul eller födelsedag - listor som innehåller blott livets nödtorft eller billiga ting. Inga TV-spel, inga mobiltelefoner och inga dyra kläder. Men de är nöjda och utan krav eller förväntningar. De får sina månadspengar och handlar inget utan sparar bara undan dem. Rent ekonomiskt lär det inte gå dåligt för dem i framtiden och det är i sig en tröst.

Den enda oron som jag möjligen känner är ointresset för pengar de uppvisar, mina små telningar. Att försöka tala om investeringar eller avkastning är lönlöst. Jag hoppas med tiden att jag kan locka fram lite nyfikenhet men för stunden ter det sig omöjligt.

Nu tänker jag ta lite sportlovsledigt från jobb och blogg och enbart ägna mig åt mig själv och min kära, snåla familj. Ha en härlig helg och vecka.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg