Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vid regnbågens slut


Intressanta tider, minst sagt, när börsen tar fart nedåt i en malström av oro och ångest. Intressanta tider när en negativ ränta sänks ytterligare till något som rent matematiskt är svårt att ta till sig. Intressanta tider när det ljusnar allt tidigare på morgonen och fågelsången minner om en ny vår med värme, ljus och livsglädje.Med tiden, den tid som redan förspillts, insåg jag vikten i att verkligen optimera de dyrköpta inkomster jag med min livstid bytte till mig.

Att spara pengar är inte tråkigt utan helt livsnödvändigt – för det är dessa slantar som är nyckeln till en frihet, en frihet från tvånget att fortsätta byteshandeln med tid mot pengar. Att spara undan en tiondel av varje månadslön köper mig en hel månads frihet var tionde månad. Ja, eller ännu mera – för att allt handlar inte om att spara utan också om att konsumera mindre, att ta bort de kostnader som inte är viktiga för dig – egentligen.

Att byta en daglig köpkaffe mot ett framtida reseäventyr, en veckotidning mot en weekend i solen med en kär vän och oändliga tv-kanaler mot ett riktigt möte med en människa i ett okänt land – det är faktiskt inte svårt alls att inse vad som kommer att skapa underbara, verkliga minnen.

Alla kan spara. Den som inte tror på det har inte bestämt sig. Har du inga pengar över vid månadens slut så betalar du för något du egentligen inte behöver. Att ta det första steget är helt avgörande för det är först då som din färd mot ekonomisk frihet kan börja. En första tjuga. Sedan en hundring. Inom kort når du en hel femhundralapp. Därifrån är det sedan inte långt alls till de där tio procenten som blir ditt första stora mål.

Som barn läste jag att med fascination om guldkrukan vid regnbågens slut. Denna sägen kan man skoja bort för vi vet ju alla att till regnbågens slut, dit når vi aldrig. Därför får vi se till att fylla vår egen guldkruka, varje dag och varje vecka, tills den innehåller alla våra drömmar. Sedan kan vi stilla och i frid betrakta detta vackra väderfenomen. Hindren är få men möjligheterna oändliga. Börja idag. Börja nu. Våga tro på din förmåga.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg