Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Insikt


Jag har nått enorm framgång i affärer. I andras ögon har mitt liv blivit en symbol för lycka. Men bortsett från jobbet har jag haft lite glädje. Ett faktum är att min rikedom är något jag är van vid.

Vid denna tidpunkt, då jag ligger i sjuksängen och jag kan minnas mitt liv, inser jag att allt jag åstadkommit, alla mina utmärkelser och min förmögenhet reducerats till obetydligheter i jämförelse med min förestående död. I mörkret där jag betraktar gröna ljus från en artificiell respirator och känner pulsen i dess mekaniska ljud nås jag av dödens andedräkt.

Först nu förstår jag att när man samlat tillräckligt med pengar måste man uppnå mål som inte är relaterade till rikedom. Det måste var något viktigare, exempelvis berättelser om kärlek, konst och drömmar från barndomen. Nej, sluta jaga rikedom - det kan bara göra en människa till en inskränkt varelse, så som jag är nu.

Gud har skapat oss så att vi kan känna kärlek i våra hjärtan och inte bara illusionen av framgång och pengar - så som jag gjort i mitt liv. Jag kan inte ta dessa med mig utan bara minnen av kärlek. Detta är den sanna rikedomen som kommer att följa dig, ge dig styrka och ljus i ditt sinne. Kärlek kan färdas tusentals mil så livet har inga begränsningar. Sträva mot de mål du önskar uppnå. Allt finns i ditt hjärta och i dina händer.

Vilken är världens dyraste säng? Jo, sjukhussängen.

Om du har pengar kan du låta någon köra dig i din dyra bil men du kan inte köpa dig fri från sjukdomen som dödar dig. Materiella ting kan förloras och hittas igen. Du kan aldrig hitta ett förlorat liv. Oavsett var du befinner dig någonstans i ditt liv just nu - till sist måste vi alla möta den dag då ridån går ned.

Värdesätt din familj, din man eller kvinna, dina vänner. Behandla alla väl och var vän med dina grannar.

Steve Jobs

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Och falsk
    http://jide-salu.com/2015/11/10/false-steve-jobs-did-not-leave-behind-a-deathbed-warning-letter-that-has-gone-viral/

    SvaraRadera
  2. Men om man litar på vanlig hederlig sjukvård, istället för "alternativ" vård som Steve Jobs envisades med i ett år, så har man bättre odds att överleva svåra sjukdomar.

    SvaraRadera
  3. .....och så var det något dravel om ett sagoväsen som kallas "gud". Håhåjaja...

    SvaraRadera
  4. Oavsett om Jobs skrivit det ovanstående eller inte finns det ofantligt mycket matnyttigt i texten. Speciellt en dag som denna... Familjen och dom man älskar är det betyder något. Punkt slut. Kunde jag köpa immunitet mot sjukdomar och olyckor för min familj hade jag gett bort varenda krona jag har för det.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  5. Ja, det var visst fel - men vacker och något Steve borde sagt, kanske?
    Gud vet vi inget om. Men det räcker att läsa lite kvantfysik för att undra om både det ena och det andra.
    Ja, jag hade betalt allt utan en uns tvekan.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg