Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lär dig spela schack


Livet är som att cykla - för att hålla balansen måste du röra dig framåt. Så sägs det att Albert Einstein en gång sa och det är kloka ord. Jag vill översätta det till att utvecklas, att lära, att förstå och att bli visare. Jag tycker att det är intressant eftersom jag, med min sena utveckling rent mentalt, faktiskt blir lite visare efterhand och jag är genuint nyfiken av mig och troligen relativt allmänbildad. Och jag är också spänd på hur mitt framtida jag kommer att se på mitt nuvarande jag och mina infall?

Jag försöker få mina barn att röra sig framåt i privatekonomiska termer. Huvudfokus är på den 17-åriga dottern och hon har visat ett visst intresse. Vi talade en del om ränta på ränta och vad det innebär i praktiken för en ung dam som hon. Matematiska märkligheter finns det en hel del av och just detta är en sådan. Jag berättade om riskornen på schackbrädet och vad det innebär att dubbla antalet riskorn på brädet tills rutorna tog slut. Två upphöjt till sextiofyra minus ett är i storleksordningen 18 triljoner.

Att investera en tusenlapp och sedan dubbla dess värde är högst rimligt att uppnå på fem år, åtminstone i genomsnitt. På 40 år kan alltså dotterns tusenlapp vara värd etthundratjugoåttatusen kronor. Vi talade om att hon skulle spara 20 % av sin inkomst som i dagsläget blir 210 kronor per månad, inte öka utan bara fortsatte med 210 kronor under 40 år. Både hon och jag blev lite chockad över vilka belopp vi talar om.

Om jag vetat då, när jag var arton ungefär, vad jag vet idag så hade jag minsann sparat! Men jag fick ingen ekonomisk skolning hemifrån och det är beklagligt. Det fanns dock inte som alternativ för mina egna föräldrar begrep inte heller de - de är lågt bemedlade pensionärer idag.

Så jag fortsätter att tjata på telningarna och försöker få dem att förstå. Jag tror att det kan gå vägen - de är långt mycket klokare än jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Instämmer. Tänk om jag börjat spara i aktier när jag var 18-20 år. Hade varit en bra bit längre fram på resan. Men det är lätt att vara efterklok. På 80-90 talet var det inte så lätt att handla aktier som det är idag. Det skulle skaffas VP konto, deklareras, Courtages var svinhögt osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, och det är synd. Men dagens ungdomar har alla förutsättningar att lyckas tack vara tiden.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg