Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mot pension


Ett lotteri, det kallar LO premiepensionen för och vill se den avskaffad. Alla de stora mängder av fonder vill man ersätta med en enda fond. Visst ekar det ihåligt och som från flydda socialdemokratiska tider? Ingen ska ha det bättre utan alla helst lika dåligt? Ska alla presumtiva pensionärer ligga i samma soffa nummer sju? Ickevalslandet Sverige är vad LO alltid velat se.

Sitter och tittar i mitt årsbesked från Pensionsmyndigheten. Jag får, undantaget min tjänstepension, uppskattat 16 300 kronor per månad före skatt. Samtidigt så kommer tjänstepensionen att bli en allt viktigare del. Därför förstår jag egentligen inte alls syftet med detta utskick, det är som att läsa en bok där de tio sista sidorna saknas. Med tjänstepensionen växer beloppet till 24 400 kronor.

Vi måste jobba längre, så säger även LO, för annars får vi för lite pengar att leva på som pensionärer. Jag tycker inte att förbundet i fråga ska underskatta sina medlemmar på detta sätt för de har ju vett att spara på egen hand. Eller hur?

En rimlig nivå på en framtida pension anser jag vara 70 procent av lönen och kanske ännu lite till. I min prognos ovan kommer jag att från 65 års ålder få c:a 56 procent. Går jag vid 62 så blir det 46 procent. Resterande upptill 70 procent måste jag ha undanstoppat, helt enkelt.

Talade med dottern kring vikten av att börja spara i unga år och hon verkade genuint intresserad. Ränta på ränta är en otrolig kraft som kan göra en 18-åring förmögen på 40 år. Troligen är det dessutom helt nödvändigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Nu har jag ju förhoppningsvis ett bra tag kvar till min pension men jag har redan bestämt mig för att ta ansvar och göra mitt bästa för att trygga min egen pension. Jag har ingen som helst lust att jobba fram till 70 bara för att den statliga pensionen är så bedrövlig!

    Tack för ett bra inlägg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Pengaregn. :)
      Jag vet ju att du har goda förutsättningar så spela dina kort väl så blir du ingen fattigpensionär.

      Radera
  2. Per, vad tycker du om dagens nyhet att Morningstar och Sustainalytics inleder ett samarbete för att förbättra värdering och guidning utifrån ett hållbarhetsperspektiv (ESG, economic, social, governance) för privatpersoner? Hur tänker du kring vad det faktiskt investeras i?

    Tror själv att intresset för att ha bättre koll på var ens slantar hamnar bara kommer öka, både ur ett medvetenhetsoerspektiv, men också för att riskerna är för stora. Men känns som banker och andra har en bra bit kvar i att ha kunskap och kunna guida till det här på ett transparent sätt.

    Tack för en bra blogg också! Har följt i ett par år nu
    // riskmedveten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Riskmedveten. Jag hade faktiskt ett inlägg kring detta i rockärmen som dök upp idag. :)
      Som du tror jag att vår konsumentmakt blir avgörande och med hjälp av Morningstar eller andra obundna aktörer kommer de som tar detta på allvar att bli vinnare.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg