Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering 2016 mars


Sol genom smutsiga köksfönster. Jag bara måste utomhus. Fröjdades en stund över narcisser i tillväxt, sådana som både hare och hjort ratar. Grävde ned några utblommade påskliljor och hyacinter som dekorerat påsken. Ett par klumpar av vintergäck gick samma väg och redan nu ser jag fram emot nästa vår. Galet, tänker jag i nästa andetag.

Jag är vårtrött. Ser ingen annan anledning. Kan det vara så? Hört något om det. Att ljuset åter visserligen tinar själen men samtidigt manar fram vintermörkrets alla upplupna timmar. En arbetsvecka är över, det är helg men jag saknar energin att ta mig för några av mina ambitioner som istället blir tillkortakommanden. Hjärnan vill inte, ger ingen respons på uppmaningarna. Inte ens med lockelsen av kaffedoft vill huvudet sluta att sura. Kloka tankar saknas idag så det får bli en innanläsning av månaden som gick.

Under månaden ökade värdet på kapitaltillgångarna med 1,27 procent vilket är i sin ordning men inte mycket mer. Prognosen för helåret är nu 31 procent tillväxt av kapitalet och det ska helst bli mitt bästa år någonsin.

Skulderna minskade med 0,37 procent under månaden och för helåret är prognosen fortsatt 4,08 procent. Inte helt nöjd med detta för mars månad men jag låter prognosen följa denna utveckling.

Kvoten mellan kapital minus skulder är nu 19,09 procent jämfört med förra månadens 18,78 procent. Målet för 2016 är nu en kvot på 28 procent - 10 procent upp eller ett belopp på 341 883 kronor.

Break even mellan kapital och skulder nås fortsatt under år 2022. Break even är alltså enbart skulder och sparkapital, inget annat. Inte huset och inte pensioner. Breakeven är ett tillstånd av jämvikt mellan skulder och kapital - ett tillstånd av skuldfrihet utan att behöva sälja kåken.

Skuldernas avbetalningstakt är fortsatt 109 518 kronor för helåret. Om inget ytterligare kapital avsätts till amortering är vi skuldfria under år 2041 som är det år vi fyller 75 år.

Jag har en modest tro på avkastning på en halv procent per månad så jag hoppas egentligen på ännu lite bättre än så.

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

  1. Det där vår-vemodet känner jag igen. Segheten som på något vis solen lockar fram. Har haft en precis likadan helg som dig, känt mig nere och sur och inte tagit mig för direkt någonting.

    Men men, nya tag, förhoppningsvis jagar solen bort allt det där mörkret till slut!

    Ha det fint!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, då får vi ta nya tag och tvinga oss till förnöjsamhet. :)

      Radera
  2. Hej Per,

    Våren kan kännas seg, men för mig blev reaktionen tvärtom. Solen förde med sig en känsla av optimism och framtidstro. Detta i kombination med några goda nyheter gjorde att jag fyllts med ny och positiv energi. Hoppas det kommer till dig också.

    Nya frågor angående din månadsresumé (jfr. förra månadens kommentar):

    1. Du skriver "Kvoten mellan kapital minus skulder är nu 19,09 procent jämfört med förra månadens 18,78 procent. ". Är det ett skrivfel eller menar du "kvoten MELLAN kapital och skulder"? Avser du i så fall ditt egna fria kapital (= totala tillgångar minus totala skulder, d v s din förmögenhet) eller totalt kapital (= eget + främmande (=upplånat) kapital)? Man kan ju lätt åstadkomma ett breakeven med hjälp av lämpligt kreditkort om man enbart ser till pengar på ett sparkonto kontra kreditkortsskuld till exempel.

    För min egen del har jag en Skuldsättningsgrad (= Totala skulder / Eget Kapital) på cirka 171 %. Min Soliditet (= Eget Kapital / Totala Tillgångar) är samtidigt 36,77 % vilket jag är ganska nöjd med.

    2. Du skriver "Break even mellan kapital och skulder nås fortsatt under år 2022. Break even är alltså enbart skulder och sparkapital, inget annat. Inte huset och inte pensioner. ". Menar du då skulder förutom ditt bolån? Och är det även här det fria egna kapitalet du menar? Skulle "break-even" här betyda en skuldsättningsgrad på 100 %? Om du inkluderar även bolån i detta så är det ju mycket bra och betyder att du kan lösa ditt bolån omgående. Din soliditet skulle därmed bli skyhög.

    3. Du skriver att du minskar dina skulder med cirka 109000 kr för 2016. Det är drygt 9000 kr i månaden i amorteringar och avbetalningar, varje månad. Bra gjort! Vet förstås inte hur stora inkomster du har.

    Som du märker använder jag företagsekonomiska termer och perspektiv även på min privatekonomi. Tycker det är det bästa sättet att se på min ekonomi med Resultat- och Balansräkning varje månad. Använder månadsvis nyckeltal som soliditet, skuldsättningsgrad, likvidet, rörelsemarginal före och efter finansiella kostnader (räntor) och skatt, räntekvot och skuldkvot. Det hjälper mig och ger mig en standardiserad syn på min ekonomi.

    Angående min pension så ser jag delarna allmän pension och tjänstepension som framtida inkomster som jag endast marginellt kan påverka i dagsläget. Det privata pensionssparandet däremot på toppen av pensionspyramiden hanterar jag i ovan nämnda Resultat- och Balansräkning vilket känns naturligt eftersom jag har full kontroll över detta.

    Vårhälsningar
    Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tomas,
      roligt med glada nyheter, det glädjer mig. :)
      Kul med frågor också, kan bli utmanande.

      1. Helt rätt - kvot mellan kapital och skulder. Jag avser kapital, dvs vad som finna i aktier, fonder och sparande.
      Om det heter fritt kapital? Jag räknar enbart på skulder och omsättningsbart kapital.

      2. Ja, breakeven innebär att alla skulder kan lösas. Det kan ske eller inte. Beror på räntekostnader kontra förmåga till avkastning.

      3. Ja, vi har tidigare legat på minst 80 000 per år men ökat efterhand. I år blir det drygt 4 procent i avbetalningar. För stunden i livet har jag och frun goda inkomster.

      Har du någon sida där jag kan läsa mer om ditt sätt att räkna? Vore mycket intressant.

      Pensioner har jag inte med alls. Pensionsparar inte specifikt heller.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg