Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Otroligt rik


Vilka ekonomiska sorger vilar egentligen över mig? Inga alls. Jag är otroligt välbeställd och privilegierad. Enligt Global Rich List är jag med min inkomst bland den halva procent som tjänar mest i världen. Jag sitter här och pöser i min sköna kontorstol i en fin villa med grönskande trädgård. Vi har mat, kläder och leksaker. Att klaga vore att vara osnuten och bortskämd.

Jag jobbar för pengarna, det gör jag. Om det kan kallas att arbeta då jag egentligen inte gör mycket mer än tänker och knappar på tangenter. Att arbeta är ett relativiserat begrepp. En kinesisk kolgruvearbetare har gjort sig mer förtjänt av sina slantar då han riskerar liv och hälsa. Själv tjänar jag merdubbelt men riskerar möjligen gamnacke och musarm.

Att jag gnäller ibland är ynkligt. Jag jämför mig med de få på gräddhyllan och inte med de fattiga massorna. Jag ställer inte min situation i relation till tiggerskan utanför Konsum utan till kostymnissen i sin miljonbil. Jag ska sluta pipa och istället förundras över min märkligt omöjliga tur.

För om du jämför livets lott med spelet Lotto så är det ganska lika odds. Att få alla rätt är mycket liten chans - men att inte ha ett enda rätt är fyratusen gånger enklare. Att födas som en loser är lättare att födas till en vinnare. Andra plats är inte att vara första förloraren, det är bara ett dumt uttryck.

En dag som idag steg lilla börsportföljen med vad tvåhundrafemtio lantarbetare i Zimbabwe tjänar under en hel dags slit. Allt medan jag petade navelludd OCH dessutom drog in vad ytterligare trettioåtta arbetare tjänar på en dag. Inte slet jag i obarmhärtig sol med krökt rygg utan gäspade mig fram på ett luftkonditionerat kontor. Om jag inte är nöjd då så skäms.

Mitt jobb är inte roligt precis varje dag men det tar inte livet av mig eller ger mig men. Var och en får rannsaka sig själva om de vill men det är alltid en nyttig övning att sätta saker och ting i perspektiv. Jag är otroligt rik.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

  1. Du är klok du :)

    Jag brukar tänka att det är mycket svårt att mäta lycka, jag skulle nästan vilja påstå att det inte går. Det finns folk som har tagit livet av sig för att de har förlorat pengar!!? Dennes olycka kändes antagligen lika tungt som det gjorde för familjefadern som tog sitt liv eftersom barnet drunknade. Man kan tycka att en förlust av pengar inte är lika allvarlig som en förlust av en familjemedlem, men man kan inte jämföra på det sättet tänker jag.... Jag brukar tänka att en fattig människa i ett fattigt land kan vara minst lika lycklig som jag eller någon annan, förmodligen också lyckligare. Jag antar att det jag försöker säga är att jag inte tror att pengar automatiskt gör att folk blir lyckligare...eller va fasiken försöker jag säga egentligen?....nått vare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, drömmaren. Nä, det är inte alltid lätt att sätta ord på komplicerade frågor. Men jag är själv väldigt övertygad om att pengar i sig inte gör någon lyckligare. :)

      Radera
  2. Otroligt viktigt inlägg, Per Penning! Jag tänker liknande tankar varje vecka, kanske t o m varje dag. Vi måste ha perspektiv. Denna artikel i Atlantic spinner vidare på detta tema, om än i en liten annan riktning: http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2016/05/why-luck-matters-more-than-you-might-think/476394/?utm_source=SFFB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog nyttigt att just jobba med sina perspektiv. Det finns en ganska stor gnällighet i Sverige över fisar på tvären. För vad är faktiska problem och vad är på sin höjd en liten irritationsfaktor?

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg