Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Motivationen


Träffade några glada laxar i helgen på ett partaj. En av dem är en kollega från forna dagar, en tid då vi arbetade tillsammans i en dammig och varm fabrik. Det var en tid då jag erhöll lön var fjortonde dag vilket idag ter sig lite märkligt. Det var väl bra på ett sätt men det gällde samtidigt att hålla i slantarna så att de räckte till månadens hyra och andra räkningar. Allra bäst var att ibland erhålla tre löner under en månad, det blev som en liten bonus.

Nåväl, partyt var till viss del likt många andra tillställningar. En sådn likhet var att jag återigen hade den äldsta och mest blygsamma bilen. Några av herrarna visade och jämförde sina bilar för varandra men den övningen blev jag aldrig involverad i. Jag samtalade lite med min gamla vapenbroder som, det visade sig, tjänar en rejäl slant mer än vad jag gör. Likväl hade han det knapert, enligt egen utsago.

Orsaken var ganska lätt att härleda - han och hans fru unnade sig själva och barnen en hel del. Resor varje år till fjärran länder, många restaurangbesök och kostsamma hobbies. Jag vill leva här och nu och inte bara gneta och spara till en framtid som kanske aldrig kommer var hans huvudtes. Jag anmärkte inte på det, det är inte min uppgift att förstöra andras fester. Och att hitta sina egna drömmar som man verkligen vill sträva mot, de behöver man finna via egen insikt.

Min dröm är skuldfrihet. Det är det som motiverar mig. Inte att ha en massa pengar och samtidigt ha lån. Oavsett om det är rationellt, smart eller dumt - så hjälper det inte. Jag drivs av att en dag kunna säga till mig själv att bra jobbat, Per! Du behöver inte pröjsa någon mera för konsumtion du gjort av din framtida inkomst.

Att åka på semester och spendera på ett kreditkort är ett sådant lån även det. Att betala med ett kreditkort som redan har täckning är det inte. För just kreditkort är en stor risk och en drömdödare. Att låna på sin bostad för att åka på en resa är än värre. Men även att köpa bil på lån, byta kök på lån eller renovera badrummet på lån. Du lånar av ditt framtida jag, ett jag som inte får komma till tals och lägga in motargument. Du är helt enkelt inte sjysst mot dig själv - på sikt.

Allt handlar om prioriteringar. Det finns inga möjligheter någonstans i en människas liv att hinna med att göra allt vad man vill. Man måste prioritera de saker man vill mest. Samma gäller pengar men här tycks man strunta i detta och istället låna till allt. Men allt är dyrt i längden och dödar kanske din dröm.

Jag drömmer mer om skuldfrihet än att unna mig. Där finns min motivation. Var finns din?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Man må ha høy inntekt for å opprettholde forbruket. Jeg synes ikke det er feil å unne seg noe, men det bør være av penger man allerede har.

    Jeg er enig i at man lever her og nå, men blir man så mye mer lykkelig av en stor og fin bil egentlig? Nei, jeg tror ikke det.

    Jeg er 34 år og vil også bli gjeldfri så fort som mulig. Slik det er i dag vil det ta 14 år til jeg er helt fri, men det vil trolig gå fortere med tiden da inntekten vil øke. Samtidig sparer jeg en del i indeksfond så når lånet er betalt er planen å ha litt kapital til siden også.

    Jeg tar gjerne en eldre bil, jobber mindre og har mer fritid til hobbyer og mindre stress. Alla dagar i veckan! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt och sunt. Indexfonder är faktiskt prima, det behövs inte mer. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg