Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Matbudget i sken


Äta bör man annars dör man. Men att familjen Pennings matkonto är så pass stort är en aning störande. Allt börjar så klart med medvetenhet - vi vet numera att ungefär 10% av vår totala budget går till mat. Av denna post utgör 19% uteluncher. Situationen har varit den att det blivit svårare att ta med mat och att äta den någonstans under arbetsdagen. Det är så klart något vi framöver behöver förbättra igen.

Det finns en hel del ursäkter att ta till när det gäller en skenande matbudget. En av dessa är att man anser sig vara allt för trött för att laga mat efter jobbet och istället väljer att äta ute eller att ta med något hem. Sådant händer oss ibland, nu senast i fredags blev det thai-mat hem till familjen i oinspirerande folieformar. Att anstränga sig kring detta stavas planering - planering av inköp och planering av själva matlagningen. Från och med imorgon provar vi ICA:s matkasse med färdiga recept och hoppas på att detta kan fungera.

Ett bra sätt att lyckas med middag hemma är idiotmat - en oerhört simpel maträtt som går att färdigställa raskt och enkelt. Falukorv och makaroner är väl en klassisk sådan? Ett annat är att alltid laga extra mycket så att det finns ett uppsamlingsheat i veckan med en buffé av rester - inte så inspirerande men likväl ett mål mat. En del rätter kan lagas och läggas i frysen och där är lasagne min favorit - den blir relativt god även efter att varit frusen.

Att handla i rätt butik spelar också roll. Min favorit är Willys och en hel del av deras egna märken. Den lokala butiken blir tyvärr alltför ofta den plats där vi handlar mest.

Så för oktober så blir det en strävan mot att sänka matposten till 7% och däri uteluncher till 10%. Att utmana oss själva till detta är spännande, inte minst.

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg