Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Barnförsäkring eller inte?


Att du kan försäkra dig mot det mesta är tveklöst en sanning. Nu senast såg jag en försäkring som skyddade mot högre boräntor. Men vad som inte har en enda sanning, det är hur ett försäkringsskydd bör se ut. Detta är något som är upp till var och en även om jag vill hävda att vissa försäkringar är viktigare än andra. Och däri räknar jag personskyddet i allmänhet men barnförsäkring i synnerhet.

Föräldrar med sunda vätskor värderar sina barn högst. Redan innan vår dotter föddes så tecknade vi en så kallad VäntaBarn-försäkring, på den tiden i ett bolag som hette Holmia och numera en del i Trygg Hansa, vilket i sig var viktigt. Väntar man med sin barnförsäkring till efter födelsen och komplikationer uppkommer eller påvisade sjukdomar eller handikapp uppdagas så påverkar det både möjligheten till att kunna försäkra sitt barn och så även premien.

Under de första barnaåren var vår dotter krasslig och vi tillbringade många kvällar, nätter och helger på sjukhus, barnakut eller vårdcentral. I flera plan och utan krångel erhöll vi ersättning för besöken vilket vi var tacksamma för - vår oro överskuggade allt annat. En bruten arm lite längre upp i åldern renderade liknande ersättning. Dottern fick senare också en rejäl slant i ersättning för ärret efter operationen.

Men detta är småpotatis, det vet jag. Samtidigt så är det en trygghet. För jag vet med mig själv att om något drabbar mina barn så är jag ingen rationell varelse, då är mina tankar och min lekamen hos dem i parti och minut. Den ekonomiska ramen kommer att vara underordnad och något det inte finns tid eller ork att ta i. Det tror jag gäller de flesta föräldrar som älskar sina barn.

Argument för att spara in på barnförsäkringen och istället spara samman motsvarande belopp som försäkringen täcker har rests förr, nu senast av Onkel Tom i sin stuga. Jag blir så trött när jag läser dylik dynga - speciellt om den inte målas i en helhetsbild där alla försäkringar och deras kostnader tas med. Jag föredrar hängslen och livrem avseende barnens försäkringsskydd - det innefattar egna försäkringar, försäkringar i skolan och på idrottsplanen och självfallet eget sparande. Det finns inga motsatsförhållanden här. Men jag spyr på att en bloggare sitter och rekommenderar andra att inte välja att försäkra sina barn, det är i hög grad allvarligt. Däremot får han och hans äkta hälft göra sin val och kring sina barn.

Folk i gemen försäkrar sina bilar bättre än sina barn. Det finns människor som har barn som utövar ishockey, ridsport och motorcross som inte har försäkrat telningarna. Lösöret är viktigare, åtminstone innan man tar en diskussion - då vaknar de flesta upp och kan se lite annorlunda på saken.

För visst vill försäkringsbolagen att vi ska köpa deras skydd och helst inte nyttja dem. Det är ju en produkt för just detta - att helst inte behöva använda dem. De är ett skyddsnät för tråkigheter jag vill slippa i alla avseenden. Jag vill inte att huset brinner ned men har ju en hemförsäkring, inte att bilen krockas men har en bilförsäkring - och inte att mitt barn drabbas av skada eller sjukdom.

Vad kostar försäkringar? Och vad skyddar de mot? Detta är en knäckfråga och något man måste sätta sig in i. Inte så sällan får jag samtal från säljare kring försäkringar som vill att jag ska överräcka dem mina premiekostnader och sedan komma med ett billigare alternativ. Jag brukar neka dem då jag har ganska god koll. Jag vet att vi kan få lägre premier genom att byta försäkringsbolag men jag vill inte. Vi har Trygg Hansa sedan årtionden tillbaka och de säljer mig kvalitetsprodukter och vi har en mycket god erfarenhet av dem - så varför byta?

Dessutom ska man aldrig, aldrig byta sina barnförsäkringar eller ens fundera på att säga upp dem för att för en stund spara pengar. Ångerrätten är synnerligen reserverad. Eventuella handikapp och annat kommer att vägas in vid ett nytecknande eller vid en flytt till annat bolag. Jag känner en familj som gjorde detta misstag med flera ADHD-diagnoser bland barnen. Jag känner en annan familj som sa upp sin barnförsäkring, sonen drabbades av cancer och allt föll samman - livet, förmågan att arbeta och privatekonomin.

Vi betalar 135 kronor per månad och barn i försäkring. Vi tar aldrig bort dem. Vår bilar kostar mer i försäkring, så även hemförsäkringen. 135 kronor i månaden räcker inte ens till två uteluncher. Jag kan hitta minst hundra besparingar att göra som täcker försäkringskostnaden flerfaldigt.

Argument för att barnförsäkringar i de flesta fall inte behövs är cyniskt och rationellt kallt. Det är inte de flesta fall som är målgruppen utan de som drabbas av det värst tänkbara. Empatiförmågan är satt på sparlåga då det faktiskt finns de som läser och och tolkar sådana argument som det rätta valet att göra - kanske om du redan sitter i en ekonomiskt ansträngd verklighet. Själv är jag sparsam med att ge råd till folk. Däremot kan jag säga att vår familjs val är enkelt - vi väljer att försäkra våra barn. Nu och i framtiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg