Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Korrigering


Lite frossa idag. Sista lediga dagen innan en femdagars arbetsvecka. Roligt att arbeta men det tar mycket energi och inte minst tid. Strax ska jag iallafall promenera till gymmet och efter det kanske till och med en skogstur.

Som vissa av er troligen vet har jag tills vidare övergått till en mer passiv fondstrategi. Erkänt bra och noga utvalda fonder, och därmed en betydligt bredare exponering mot olika marknader, och därtill ett regelbundet nysparande är mitt recept framgent. Det finns lite av varje i paketet och dessutom en rejäl dos, runt 45%, i Spiltan Högräntefond, som över ett år klått OMXS30 men med en rudimentär risknivå. Inte vet jag vad som väntar under 2017 men att vi ska nedåt är en lågoddsare genemot tvärtom. Jag nöjer mig med lite mindre mot en lägre risk, helt enkelt.

I Morningstar matar jag in mina fondinnehav med en enkel procentfördelning så kan jag genomlysa innehaven likt en aktieportfölj - genialt. Jag får där tillgångsfördelning och regionfördelning samt hur stor kassan är. Jag ser också vilka de tio största aktieinnehaven samt en avkastning/riskmatris. Slutligen får jag en insyn i vilka aktier som överlappar i olika fonder.

Det finns de som säger att det troligen är lättare att tjäna pengar på att byta jobb under 2017 jämfört med att investera på börsen - eller för den delen att kliva in i bostadskarusellen. En del i förklaringen ligger i den stärkta dollarn som hjälpt upp värdet på våra investeringar men samtidigt gjort att vi tappat köpkraft kring utlandssemestrar och importerade varor.

Trender kan te sig stabila och få oss att känna oss trygga med det. Men det är blott en ritad linje förankrad i historien - det räcker ju med att psykologin i bostadsmarknaden, likt tappade tulpanlökar, faller samman och i nästa led drabbar konsumtionen så rullar vi utför. Och med tanke på att arbetsmarknaden är stark för välutbildade så kan ju ett jobbyte ge en hel del extra att investera med. Pengar är blott pengar - inget som i sig ger någon lycka. Ett nytt jobb är betydligt mer av en förändring.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg