Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

I stort som smått


Vi flyttade till vårt hus under 2011. I vårt sovrum så hängde några garderobsdörrar snett, något som irriterat mig varje gång jag sett det - det vill säga när jag krupit till sängs. Och så har jag tänkt i den stunden att jag skulle ta fram en skruvmejsel och justera dem så att de hängde rakt. Jag justerade dem just igår.

Det har alltså gått över fem år. Jag har funderat lite på de där dörrarna varje kväll under mer än fem år. Retat mig lite, tänkt en fixartanke och sedan glömt bort det under hela dagarna. Är det märkligt? En aning sinnessjukt?

För hur viktigt kan det ha varit? Jag har haft en liten irritation under en kort stund varje dag men sedan inte sett till att bringa denna ur världen. Jag tycker att det är en intressant tanke - för vilka förändringar är viktiga för var och en av oss? Och vilka av dem sätter vi fokus på och ser till att ändra på? Och vilka är egentligen rena i-landsproblem som inte gör våra liv bättre - och inga andras heller.

Det är värt att ta lite tid till mans och kvinns och inte göra en Bucket List, för det hatar jag, utan en prioritetslista över förändringar som betyder något. Betala av lånen, bli smal och sylfid, börja volontärarbeta eller sluta att slå hunden - bara du vet vad som är viktigt och bara om du verkligen backar och skaffar ett perspektiv. Små förändringar kan inte minst innehålla en stor utväxling.

Nu när jag dönar i säng på kvällen så ser jag de där rakt hängande garderobsdörrarna. Det ser bra ut. Det är rakt och fint. Jag känner mig nöjd. Men var det viktigt? Inte alls. Aldrig någonsin.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg