Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Kassa semester


En regnig midsommar flöt förbi och nu kylslagna, blåsiga dagar. I plånboken råder dock högtryck med inkomster i den högre skolan. Visserligen den sista månaden av denna dignitet innan vanlig vaniljvardag kommer åter med normala inkomstnivåer. Drygt två veckor återstår av kneg och knog innan tre veckor av lediga dagar hägrar. Åtnjuter samtidigt stor frihet just nu och har möjlighet att arbeta hemifrån i hög utsträckning.

Semestrande blir på hemmaplan i år. Svensk sommar kan vara underbar, något vi hoppas på. Dessutom så sparar man pengar. I min strävan att vardag ska vara värd mer än sitt namn så blir heller inte de lediga dagarna skurna med så skarp kontrast - förväntningarna på semestern haussas inte upp. Finansieringen är därför inget problem det heller.

Därför hade jag heller inte kunnat svara trovärdigt på Nordeas undersökning kring semesterkassan. Svenska hushåll satsar dryga artontusen kronor på årets semester. Av dessa avser mer än åtta procent att låna eller nyttja krediter för att betala den. Lika många vet fortfarande inte varifrån semesterpengarna ska komma. Semester är en av svenskens största unna-sig-post i en obefintlig budget?

Det tar mig utsökt in på funderingar kring att låna pengar. Det har slagit mig mer än en gång att just att låna pengar är allra bäst när man har råd - det vill säga att det inte finns någon risk att du inte ska kunna betala tillbaka pengarna och att du i sak tjänar på lånet, så som med en avgiftsfri kredit med kopplade fördelar och fringisar. Lånar gör dessvärre de flesta då de inte kan finansiera något de gärna vill ha. Och med det följer skuld, ränteskuld och skuldkänslor.

Jag har satt in ett mindre belopp i Lendify och blev snabbt varse att låna - det gör man gladeligen. Heminredning, bil och elektronik ser jag redan att det är populärt - men också lånekonsolidering, sådant som Lyxfällan ägnar sig åt med sina adepter. Man lånar till över tio procents ränta och ännu högre. Det är ingen lögn att jag fascineras.

Det är dyrt att vara fattig, det har jag lärt mig. Däremot behöver man inte vara rik för att köpa billigt - det handlar blott om att ha lite marginaler. Och vägen dit är inte speciellt lång för de flesta. Så varför är det så svårt då?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg