UPS är något från helvetet. Iallafall när det gäller deras sätt att hantera kundernas ärenden via sin nättjänst. Jag har sett mycket men aldrig något så
dåligt som UPS. Uppenbarligen så har många usla erfarenheter av även de faktiska tjänsterna om man ska tro
betygssättningen på Google. Sociala tjänster, så som Twitter och Facebook, samt betygstjänster, som Trustpilot håller UPS sig noga borta ifrån. Jag förstår varför.
Tyvärr måste jag ibland befatta mig med UPS då det finns leverantörer som anlitar dem. Härom veckan skulle jag få en försändelse via UPS men jag behövde ändra leveransdag. Det är hart när omöjligt.
När man inplementerar ett IT-system så måsta man ha med användarna. Annars är du död och begraven. UPS har ett av webbens sämsta, mest oanvändbara och otillgängliga system för oss stackars paketmottagare.
Bekräftelsemailet såg ut som nedan. Det fanns mycket att trycka på - användarvänligheten lyste med sin frånvaro. Jag provade med Signera nu. Gick inte så bra det heller.
Man kan registrera sig för ett s.k. myUPS. Det borde väl inte vara så svårt? Jag hade ett
helvete innan jag lyckades skapa ett myUPS då varje gång något, enligt systemet, ansågs fel så nollställdes alla fält och jag fick börja om. Framförallt var det nära omöjligt att lägga in ett lösenord då jag inte fick någon hint om vad som ansågs korrekt eller säkert utan att det bara var fel. Det här gjorde mig nästan
vansinnig.
Ändringar under myUPS säger systemet glatt att de sparats. Men det gör de inte. Jag vet ju inte vad det är som är fel. Mitt namn? Hur jag stavat det? Min skostorlek?
 |
Tyvärr, käre kund. Du har fel men vi tänker inte berätta vad. |
 |
Tyvärr käre kund, du har ingen försändelse på väg. Eller så tänker vi inte tala om det heller. |
Jag var synnerligen uppbragd. Jag fick ringa kundtjänst så att de ändrade leveransdag. Det lät inte på operatören att han var direkt ovan vid att kunder ringde, halvt uppgivna. Han lät trött.
Tror någon att paketet kom på den nya leveransdagen? Nä, det gjorde det inte. Det kom enligt mailet. Ingen var hemma. Paketet låg på trappen. Ingen hade tagit emot det.
UPS är från helvetet.
Läs även andra bloggares åsikter om
Erfarenhet,
Känslor,
Tjänster,
intressant?
Kommentarer
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.