Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Budget på tavla


Jag har ett fortsatt intresse för att ibland se ett eller annat avsnitt av Lyxfällan. Och den berömda budgettavlan har jag länge hyst en förkärlek till. Den är lite som den gamla, hederliga svarta tavlan jag hade i småskolan där man med kritor kunde skapa alster. Det sägs att det är riktiga pengar de använder i TV-programmet men jag är skeptisk.

Tavlan är fördelad enligt programledarna som nedan:

Boende Alla kostnader som rör ditt boende. Hyra, bostadsrättsavgift, kostnader för el och värme, hemförsäkring, tv-abonnemang, sophämtning, ränte- och amorteringskostnader och eventuella bolån.

Mat Hit räknas både kostnaden för mat du lagar hemma och när du äter ute på restaurang. Glöm inte bort småutgifterna som fika, en kaffe på stan eller sportdryck på gymmet.

Transport Utgifter för eventuell bil, som drivmedel, service, skatter och försäkring. Hit räknas även busskort, taxiresor och inköp av till exempel en cykel.

Kläder Kostnaden för kläder och skor.

Sparande Alla de pengar du lägger undan till olika typer av sparanden.

Lån Hit räknas alla lån förutom bolån, till exempel studielån, sms-lån och saker du har köpt på avbetalning.

Övrigt Allt som inte ryms i de andra kategorierna, exempelvis frisörbesök, tobak, nöjen, mobil, spel, inköp av möbler.

Jag använder samma kategorisering som dessa i familjen Pennings budget med några mindre skillnader:
  • Alla amorteringar hamnar under Sparande
  • TV och liknande hamnar under Övrigt
För januari till juni 2017 ser vår budgettavla ut som nedan och det blir lite speciellt eftersom vi använder YNAB:s metoder:
  • Boende 12 %
  • Mat 12 %
  • Transport 6 %
  • Kläder 1 %
  • Sparande 46 %
  • Lån 1 %
  • Övrigt 22 %
För det första halvåret har våra inkomster varit extraordinära men kommer att vara rätt goda även andra halvåret. 2018 blir ett normalår igen.

I den pågående säsongen av Lyxfällan som är nummer 22 (!) gjorde jag en sammanställning av ett antal avsnitts budgettavlor. Några intressanta iakttagelser var:
  • Kläder är ingen stor kostnad, åtminstone inte med intjänade pengar. Kreditköp?
  • Få av deltagarna säger jag utan istället man - för att distansera sig från ansvar?
  • Det finns alltid pengar till cigg men sällan till barnen.
  • Övrigt är den överskuggande största posten i snitt över deltagarna.
  • Och är det inte Övrigt så är det Lån.
  • Sparande är noll kronor för elva av tolv familjer.
  • Ingen går mindre än tiotusen kronor minus varje månad.
  • Värst är över 40 000 kronor minus per månad.
Fördelningen i genomsnitt blev så här:
  • Boende 12 %
  • Mat 13 %
  • Transport 9 %
  • Kläder 2 %
  • Sparande 0 %
  • Lån 27 %
  • Övrigt 37 %
I genomsnitt går man 21 608 kronor minus per månad.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg