Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering 2017 juni


Haha - min sista arbetsmånad har passerat. Ja, alltså en sådan där jag inte har någon semester. I år blir dock sommarsemestern kortare än vanligt. Tre veckor blott och jag håller tummarna hårt att vädret ska bli bättre än vad juni erbjudit.

Jag var förresten på en fest häromveckan där folk pratade glatt om hur mycket deras villor stigit i värde. Orkade inte ens ta den diskussionen denna gång. Och som vanligt har jag aldrig med våra realtillgångar, det vill säga villan, på någon tillgångssida. Den har ett värde, javisst, men vi bor där och kan heller inte raskt omsätta den. När jag pratar om balans mellan skulder och tillgångar, då menar jag reda slantar på tillgångssidan. I princip så ska jag på en veckas tid kunna få ut tillgångarna och betala lån eller göra något annat kul med slantarna.

Månaden som passerade var sista sötebrödsdagarna med extra feta slantar in. Juli blir en normal arbetarmånad men normala inkomster. Och nu följer lite siffror.

Kapitaltillgångarna omfördelades lite mellan portfölj och Pepins samt Lendify. Därmed är guldhönan lite tunnare än förra månaden men totalen är större. En hyfsad värdeökning och ytterligare en rejäl slant till semesterkontot och i det hela slutade månaden med 4 % upp eller 32 716 kronor.

Skulderna sjönk hyfsat bra men inte i den takt jag önskar. Men det är likväl på rätt håll och posten slutade på minus 0,27 % eller 7 070 kronor.

Skuldsättningsgraden blev nu 333 % jämfört med föregående månads 348 %. Vänder vi på det så är kapitalet nu 30 % av skulderna jämfört med 29 % föregående månad.

För nöjes skull har jag numera också med den så kallade Skuldkvoten där vi nu ligger på 348 %. Som sagt, detta nyckeltal är till grovt tillyxat enligt mig men lite kul ändå.

Räntekvoten före ränteavdrag tar jag också med på 4,76 %.

Prognosen för helåret får sig en justering. Kapitaltillgångarna ska nu enligt mål nå 26 % i ökning på helåret och skulderna fortsatt ned med 4 %. Sedan start 2011 ska då 189 % nås i kapitaltillgångar och skulderna -18 %.

Balans mellan skulder och tillgångar kan möjligen nu nås 2023.

Jag har också påbörjat en Pensionsprognos baserat på det oranga kuvertet. Om Guldhönan lever och frodas blir det fröjdefulla levnadsår framgent. För denna månad ligger min pensionsprognos på 62 % av vår nuvarande inkomst. Denna beräknas så som att Guldhönan ger månatligt bidrag under 15 år från en eventuell pensionsdag vid ca: 62 års ålder.

Sedan 2011 som är år noll i mina kalkyler så är prognosen för 2017 i jämförelse:
  • Kapitaltillgångarna 189 % högre
  • Skulderna 18 % lägre
Nog med egenbeundran - nu väntar juli och högtryck i en eller annan mening.

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg