Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lyckas i jul


Lön ger lycka, det är konstaterat. Mer lön ger mer lycka - men bara upp till runt femtiotusen per månad. Så det är nog inte där vi ska leta efter lyckan utan det kanske är de mindre utgifterna? Jag kan känna mig rätt lycklig när jag tittar på besparingarna.

Andra söker annorstädes vals. När lönen checkade in på kontot häromveckan, och för många långt mycket mindre än femtiotusen kronor, var det också Black Friday. Fem miljarder plus shoppades det loss på bland hemelektroniken och kläderna. Tydligen var det största fyndet en tv-apparat för drygt etthundratusen kronor, en Samsung QM98F vilket säger mig nada. Var tredje svensk shoppade på fredagen och i snitt 2 290 kronor spenderades.

Det var förresten Black Friday hela veckan - också kallad Black Week. Efter helgens baksmälla följde sedan Cyber Monday som signalerar start för julhandeln. Själv blir jag nervös för mindre.

Fast inför årets jul känner jag faktiskt en inre frid eftersom jag eller frun inte deltar i hetsen. Jag märkte det inte minst idag när jag promenerade genom varuhuset på stan. Där fanns det massor med varor att köpa till julklapp och människor ilade runt med den begynnande stressen i blick. Julmusik och frustration i en giftig kombination. Jag, däremot, mådde prima. För i år firar vi inte traditionsenlig jul - vi reser bort istället.

Ingen julafton. Ingen julmat. Inga julklappar. Ingen Kalle Anka. Ingen släkt. Endast ett härligt umgänge i kärnfamiljen och det långt, långt bort. Barnen får inga klappar och de är nöjda med det - de föredrar det här alternativet. Och det finns egentligen inget de önskar sig eller längtar efter - för så är det ställt med dagens barn och ungdomar: de har allt redan.

Österrikisk pojke på ett hem för föräldralösa barn
får ett par nya skor av Röda Korset 1945.
Ärligt talat så finns det inte mycket fint kvar av julen som helt har genomkommersialiserats. Och även om man inte är kristen och inte ser på julen på sådant sätt så är det de delar med ljus, sång, stillhet och eftertanke som jag finner vackert. Äta lutfisk vill jag gärna och så en tallrik gröt. Efter ett mörkt november så blir december lite lättare att genomleva i ett mörkt, kallt Norden.

Julen behöver inte vara konsumtionshets, julbordsplåga eller släktfejder. Det finns ingen lycka i det. Lyckoforskningen har visat att det är helt andra saker än ett överflöd av konsumtion som leder till verklig lycka.Två faktorer som däremot otvetydigt leder till lycka är tacksamhet, som har att göra med att glädjas över det lilla, och att få göra gott för andra.

Barns klagomål gäller sällan att de har fått för lite julklappar. Snarare är det att man inte fick just det man önskade sig mest.. För små barn är det viktigare att få leka. Att låta dem sitta i timmar och öppna paket i stället för att få leka med sakerna är att bortse ifrån barnets behov och istället låta det uppfylla de vuxnas förväntningar.

Så mycket bättre är det att om du vill ge mycket - så ge bort en gåva till välgörande ändamål. Ge sedan barnen EN fin och genomtänkt julklapp som de längtat efter. Och slutligen det viktigaste: bjud på din tid - ta ut övertid som ledighet och var tillsammans med familjen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg