Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering 2017 november


November är inte min tekopp och jag är nöjd med att den är över. I framtiden så ser jag framför mig en tillvaro någon annanstans än Sverige denna period av året. En avkopplande stund under ett parasoll eller möjligen riktigt långt norrut där det är riktig vinter tidigt. Men inte detta år och inte på ett tag. Jag köpte en varm jacka att gömma mig i.

Bokslut för november är en många sätt otäck historia. Guldhönan, som visserligen har fått se sig diversifierad utanför hönshuset, tappade 2,4% i vikt under månaden. Räknar vi in alla hönsen så stannar dock tappet på 0,3%.

Andelen av sparandet blev väldigt dåligt. Endast 28 procent av inkomsterna hamnade i denna härad. Vi skulle kunnat nå 33 procent men detta extra belopp får av bokföringstekniska skäl hamna i december.

Omfördelningar mellan tillgångar och skulder gav ett par olika procentsatser - tillgångarna sjönk med 22 % vilket ter sig mycket. Av dessa är dock 18 % semesterpengar eftersom jag inte separerar några pengar från varandra i budgeten. Det är ju faktiskt så att en semesterresa får stå tillbaka för andra omedelbara behov så som en trasig värmepump. Vissa människor gör inte sådana val utan gör båda, kanske med låne eller kredit. Själv anser jag att alla pengar som jag kan påverka är samma pengar i firma Penning. Vi har en penninghög och vi lägger alla nya slantar överst i den.

Skulderna sjönk med drygt 1 procent vilket är en lite högre marschtakt än normalt.

I övrigt finns här inte mycket mer jag vill prata om. Jag siktar på decembers bokslut och har påbörjat nästa års mål och våndor.

Nu dags för en skön promenad och med ekonomiekot i örat. Må väl!

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg