Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Pina


Med bara en liten gnutta varseblivning så kan du parera julhandeln. Det handlar om mänsklig psykologi och hur vi uppfattar pengar. Betalningspina, eller Pain of Paying, kan bli din bästa kompis.

Ett exempel på detta är att det svider mer för oss att betala med kontanter än med kreditkort. Beklagligt nog är ju kontanter på väg bort men använd knepet så länge det håller - lämna kortet hemma och ha med sedlar istället ut i vimlet.

Att betala känns alltid mer eller mindre som en förlust - även om du verkligen köper något du vill ha. Är det någonting 40 år av beteendeekonomisk forskning lärt oss är det att människor hatar förluster mer än allt annat. Med tanke på att de flesta av oss verkar ha en tendens att köpa för mycket saker är det nog bara bra att det verkar finnas en inbyggd nödbroms.

Många webbföretag har visat prov på att det går att kringgå the pain of paying på olika sätt. Skype lyckas med detta genom att låta sina kunder förköpa samtal. Målet är alltså att separera betaltillfälle och konsumtion. Spotify är givetvis också ett lysande exempel på detta. Hur mycket hade du njutit av att lyssna på en bra låt om du visste att varje gång du lyssnar på den så dras fem kronor från ditt bankkonto?

Butikerna gör allt de kan för att få oss att köpa mycket och mer. Störtexponering, omvägar till varor vi vanligen behöver och godis och cigg vid kassan - de knepen kan vi nog vid det här laget. Däremot lärde jag mig något nytt häromdagen och det är att vi alltid ska undvika att ta upp saker eller föremål i butiken. Då triggas nämligen ett primitivt ägarbeteende - vi vill behålla det vi håller i. Märkligt men inte osannolikt?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg