Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Dina pengar


Alla vill ju ha våra pengar - därför är också de motkrafter som finns värda att lyfta fram. Sveriges konsumenter delar varje år ut ett pris - Blåslampan - till sådana som gör viktiga insatser inom konsumentområdet för konsumenternas bästa. För året 2017 gick priset till Småspararguiden. Inte alls omotiverat. Läs själv och begrunda.

Något som jag ser ofta missuppfattas i bekantskapskretsen är att din personliga bankperson är någon som har ditt bästa för ögonen. Egentligen är ju detta en säljare av rang - som också vill ha dina pengar. Förra helgen var jag och frun på en middag och där kom pensioner upp som ett diskussionsämne. Jag var inte riktigt i stöt för att bemöta alla märkliga påståenden som kom upp utan lät det bero - det kan vara jobbigt att vara påläst och jag ville inte förstöra den goda stämningen mer än nödvändigt.

En av gästerna skulle träffa sin arbetsplats pensionspartner Söderberg & Partners - företaget som figurerar under uttrycken dyrt och dåligt - för att se över sin tjänstepension. Jag suckade tyst och tog en sipp vin.

Konsumenter är vi alla och vi är oerhört viktiga för alla de därute som vill ha våra pengar. Då ska de också få jobba för förlåten. Äkta vara är en ideell konsumentförening som driver frågor om bättre matkvalitet med färre tillsatse och mer råvara - mer mat i maten, helt enkelt. De driver ett annat spännande pris - Årets matbluff. Och det vill ingen ha!

Vinnare blev Polarica som bluffsäljer viltkött. De gillade inte uppmärksamheten och sprattlar nu duktigt för att komma i bättre dager. Det är bra att kunna påverka.

Konsumentmakt är något vi kan utöva men som vi ofta inte gör. Vi köper hellre billigt än att kontrollera hur varan tagits fram, exempelvis. Men vill vi göra världen bättre så är det upp till oss. Jag vet - det tar tid och det kan vara ansträngande. Men att veta att det går att påverka via den egna plånboken - visst är det häftigt?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg