Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Öka din sparkvot


Månaden närmar sig sitt slut. Just idag sägs det vara årets fattigaste dag. Det är ingen myt - en av fem svenskar har svårt att få lönen att räcka till nästa utbetalning i januari visar en undersökning. Men imorgon, när lönen dimper in, är konsumtionståget säkert igång igen.

Detta bekymrar inte sparare, som mig, som istället planerar för månadens sparande. I familjen Pennings kort ligger ett mål på 52 procents sparkvot av våra nettointäkter. Här ingår kort- och långsiktigt sparande men även amorteringar.

Hur kan man spara över hälften av sin lön? Det finns ett enkelt svar: se till att tjäna tillräckligt mycket. Att spara mycket vid en hög inkomst är inte direkt en bedrift. Därför är också begreppet sparkvot i sig ointressant. Istället bör det vara ändamålen som ska få styra: vad vill jag med mina pengar? Utan morot ingen motivation.

Att bli en duktig sparare kan vara mycket enkelt - om du börjar tidigt och då du har en blygsam inkomst. Låt oss säga att jag hade börjat - jag var dessvärre inte så sparbegåvad i unga dagar - när jag fick mitt första jobb. Jag hade utan problem kunnat spara tio procent från start. Lönen jag hade låg på ungefär 6 800 kronor efter skatt och året var 1986.


Hade jag därifrån avsatt ytterligare hälften av varje lönejustering hade jag idag legat på just 52 procent. Dessutom hade jag haft 3,5 miljoner kronor på kontot även utan ränta. Det har jag inte. Men varje tonåring därute skulle kunna göra denna resa och ändå inte försaka så mycket.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg